Idag är cirka 200 000 svenskar drabbade av den allvarliga ögonsjukdomen glaukom, eller grön starr, som i värsta fall kan leda till blindhet. Hälften av de drabbade vet inte om att de har sjukdomen då den ofta kommer smygande och är svår att upptäcka. Men upptäcks sjukdomen i tid går den vanligtvis att bromsa. För att uppmärksamma sjukdomen bjuder Synoptik in Glaukomförbundet till 17 utvalda butiker för att sprida mer kunskap om glaukom och vikten av att regelbundet undersöka ögonen.
Synoptik har ett nationellt samarbete med Glaukomförbundet i Sverige där ambitionen är att tillsammans sprida kunskap om glaukom och hur man kan upptäcka sjukdomen så tidigt som möjligt för att undvika blindhet. Samarbetet är en del av det arbete som Synoptik gör för att engagera sig i folksjukdomen glaukom under World Glaucoma Week (Världsglaukomveckan) som uppmärksammas världen över 5–12 mars.
– Ögonhälsa är det viktigaste för oss. Glaukom är en ögonsjukdom som tyvärr drabbar många svenskar. Upptäcker man inte sjukdomen i tid kan den leda till blindhet. Därför är det extra viktigt att regelbundet kontrollera synen och ögonen hos en optiker som erbjuder utökad synundersökning med synfältsmätning, tryckmätning och ögonbottenfotografering, säger
Hadjer Aldudjaili, optiker på Synoptik.
VAD: Glaukomförbundet gästar Synoptik i 17 butiker runt om i Sverige
VAR: Se separat lista för samtliga orter
NÄR: 9 mars, kl. 09.00–16.00
För ackreditering, vänligen kontakta Anders Ekhammar, tfn +46 (0)70-746 25 79.
På plats den 9 mars kommer representanter från Glaukomförbundets lokala organisationer finnas på utvalda Synoptik-butiker. Här kan man ställa frågor och lära sig mer om glaukom om du själv är drabbad eller om du är anhörig till någon med glaukom. Vanligast är att personer över 40 år drabbas av glaukom, men yngre personer kan bli drabbade.
För mer information:
Hadjer Aldudjaili, optiker Synoptik, hal@synpotik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.