2021-03-08 07:00Pressmeddelande

Världsglaukomveckan 7–13 mars: Synoptik mot glaukom – 200 000 svenskar drabbade ”kan bromsas om det upptäcks i tid”

null

Glaukom, även kallad grön starr, är en ögonsjukdom som kan leda till blindhet. För att uppmärksamma vikten av att regelbundet kontrollera synen instiftades världsglaukomveckan för tio år sedan. I Sverige beräknas cirka 200 000 personer ha glaukom varav ungefär hälften beräknas vara omedvetna om det. Om sjukdomen upptäcks i tid finns det möjlighet att bromsa utvecklingen.

Glaukom kommer ofta smygande och bristen på symtom försvårar upptäckten. Med hjälp av modern teknik och klinisk kompetens är dock möjligheterna stora idag att upptäcka ögonsjukdomen och bromsa förloppet. Synoptik arbetar ständigt för att utbilda sina optiker för att bli än bättre på att upptäcka fall av glaukom. Om sjukdomen upptäcks i tid finns goda chanser att bromsa utvecklingen genom trycksänkande medicinering eller operation.

– Glaukom är en sjukdom som drabbar ögats synnerv, vilket i förlängningen kan resultera i blindhet om man inte får behandling i tid. Därför är det avgörande att upptäcka glaukom så att rätt behandling kan sättas in. För att hitta tecken på glaukom behövs både tryckmätning, synfältsmätning och ögonbottenfoto. På Synoptik ingår alltid dessa delar i vår standardundersökning som vi kallar Syna Ögat. Vi rekommenderar personer över 65 år att göra en synundersökning varje år och personer under 65 år vartannat år för att på så sätt öka chansen att upptäcka glaukom i tid, säger Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik.

Glaukom har hög ärftlighet men kan drabba vem som helst, dock är sjukdomen överrepresenterad hos äldre.

– Finns glaukom i släkten, framför allt hos föräldrar och syskon, ska man vara extra noga med att gå på regelbundna synundersökningar eftersom det är hög ärftlighet. Ofta är det bara ena ögat som drabbas i ett första skede. Det friska ögat kompenserar då för synfältsbortfall i det andra, vilket är en av anledningarna till att man oftast är omedveten om att man har glaukom, säger Stina Lönn.

Mellan 8–14 mars bjuder Synoptik på synundersökningen, värde 598 kr, vid köp av glasögon för att uppmärksamma världsglaukomveckan.

För mer information:

Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, e-post: stl@synoptik.se

Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane