Våren är snart här och med den nya härliga glasögonbågar. Trender och former som vi sett under hösten är fortsatt starka men med nya uttryck. Transparenta bågar, 90-tal, sportiga inslag och en blandning av kulturer är alla starka ledord. Helene Hjertberg, glasögonstylist på Synoptik, ger oss en trendspaning för våren 2018.
– Runda bågar har länge varit en stark trend, men nu börjar de mjuka formerna få sällskap av andra geometriska former. För den som gillar färg så bjuder våren på pasteller, men också härliga varma röda nyanser på bågarna, säger Helene Hjertberg, optiker och glasögonstylist på Synoptik.
Transparenta bågar
Den transparenta trenden kom redan förra året och nu ser vi den hos så gott som alla stora märken. Har du inte vågat testa innan, så är det läge nu! Bågarna kan antingen vara helt transparenta eller i en pastellton.
Marc Jacobs 1.798 kr Burberry 1.998 kr
Tillbaka till 90-talet
90-talet har sedan ett tag tillbaka varit starkt inom klädmodet och är här för att stanna även inom glasögonmodet. Mycket inspiration kommer från street-modet och graffitti, men med en twist. Smala bågar i tunn metall, aviatorbågar, olika geometriska former och cat-eye är alla stilar som vi känner igen från The 90’s.
Ray Ban 1.498 kr Fuzion 1.498 kr
Sportig twist
Klädmodet har även starka influenser ifrån sport- och streetwear och detsamma gäller glasögon. Stilen passar en aktiv livsstil men är också moderiktig och stilfull. Med detaljer som t.ex. gummi och starka färgklickar på bågarna får glasögonen en snyggt sportig känsla. Nytt under våren är att Synoptik får in bågar från Armanis herrkollektion, varav många i sportiga modeller.
Emporio Armani 1.798 kr Ray Ban 1.498 kr
Blandade kulturella uttryck
Bland många märken är inspirationen från olika kulturer tydlig. I en värld med gränser skapas design och konst som strävar efter att vara gränslös och som vill knyta världen närmare samman. Detta uttrycks i glasögonmodet med bland annat nytänkande tolkningar och kombinationer. Tonerna är röda, bruna och gula med kryddor som inspiration. Havannafärger och varma nyanser är ett genomgående tema. En elegant och spännande stil som skapas när olika kulturer möts och tolkas på nya sätt.
Tommy Hilfiger 998 kr Michael Kors 1.998 kr
För mer information:
Helene Hjertberg, glasögonstylist och leg. optiker, Synoptik, tfn: +46(0)8-580 260 00
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.