2011-11-08 13:49Pressmeddelande

Varannan bilförare underkänd

Synoptik har i samarbete med Bilprovningen synbesiktat drygt 3 000 bilförare. Resultatet visar att varannan förare kör omkring med fel synhjälpmedel i trafiken. Ungefär hälften skulle behöva glasögon eller byta styrkor i sina befintliga glasögon för att köra säkrare i trafiken.

 

– En synscreening tar bara 5 minuter och kan vara skillnaden mellan liv eller död, säger Roland Olsson, VD, Synoptik Sweden AB.  Screeningen ger svar på om föraren har tillräcklig synskärpa.

 

De flesta tror sig ha tillräckligt bra syn för att köra bil

Undersökningen visar att varannan bilist har felaktig synskärpa, men i en enkät uppgav 84 procent att de hade tillräckligt bra syn för att köra bil - oavsett om de var glasögonbärare eller inte sedan tidigare. Svaret pekar tydligt på hur svårt det är att själv avgöra när det är dags att kontrollera sin syn. Man är inte medveten om den synförändring som oftast kommer smygande. Störst förändring sker i åldrarna 40 – 55.

 

Av respondenterna tyckte 45 procent att det skulle vara obligatoriskt att kontrollera synen på bilförare vart tredje år. Dock ansåg så många som tre av tio att det räckte vart tionde år.

 

– Att kontrollera sin syn vartannat år om man är bilförare borde vara lika självklart som att besikta sin bil, sägerMagnus Ehrenstråhle, VD, Bilprovningen.

 

Resultat från undersökningen

  • 48 procent saknar helt, eller har fel, synhjälpmedel.
  • 84 procent uppgav att de upplevde att de hade tillräckligt bra syn för att köra bil.
  • 45 procent ansåg att bilförare bör kontrollera sin syn vart 3:e år och 29 procent vart 10:e år.

 

För ytterligare information och vänligen kontakta:

Camilla Danielsson                                                                                  

Pressansvarig Synoptik Sweden AB     

cda@synoptik.se     

Tel: 0709-56 59 50                                              

Cecilia Blom Hesselgren

Informationschef Bilprovningen

 cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

 Tel: 0706-87 03 66

 

Kort om Synoptik

Optikkedjan Synoptik är en del av Grand Vision B.V., världens största optikerkedja med cirka 4 400 butiker i 40 länder. I Sverige driver Synoptik 104 butiker. Företaget är en offensiv aktör och expanderar kontinuerligt på den svenska marknaden. Synoptik Sweden AB, som etablerades 1991, har cirka 600 medarbetare och omsätter 850 mkr. Huvudkontoret ligger i Solna. För mer information, besök: www.synoptik.se.

 

Kort om Bilprovningen

Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med drygt 210 stationer och cirka 1 700 medarbetare är Bilprovningen Sveriges största aktör för besiktning av motordrivna fordon. Företaget genomför närmare 5,5 miljoner besiktningar per år och omsätter 1 500 mkr. Bilprovningen ägs till 52 procent av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.

Hos oss på Synoptik hittar du allt du behöver för din syn: glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Ta hjälp av våra glasögonstylister för att hitta bågarna som passar just dig. Det kostar inget extra. Vi matchar bågarna efter din hudton, din hårfärg, din ansiktsform och din personlighet.

Vi har ett stort urval av bågar i alla prisklasser och kan alltid erbjuda dig de senaste från modevärlden. Välj mellan märken som Prada, Ray-Ban, Peak Performance, Björn Borg, Dolce & Gabbana, Bvlgari, Lacoste, Birka, Burberry, Versace och många fler. Du kan prova våra bågar online i vårt Provrum genom att ladda upp en bild på dig själv.

Vi finns på 103 platser runt om i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder och är en av Sveriges ledande optikkedjor.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson