Under pandemin har över en tredjedel av Sveriges befolkning (18–79 år) under en längre period (minst en månad) arbetat hemifrån. Av dessa upplever 40 procent att de har en synergonomiskt sämre arbetsmiljö hemma än på sin ordinarie arbetsplats. Det visar Stora Synundersökningen 2021* gjord av Synoptik i samarbete med YouGov. Detta har för många resulterat i trötta ögon, huvudvärk, ömma nackar och axlar samt koncentrationssvårigheter.
Att man inte har en tillräckligt bra arbetsmiljö hemma gör att synergonomin försämras. Rätt belysning och arbetsställningen i förhållande till exempelvis datorskärmen blir sämre och det resulterar i koncentrationssvårigheter, huvudvärk och trötta ögon.
– Det är tyvärr inte överraskande att många upplever att hemmet är en synergonomiskt sämre arbetsplats än den vi vanligen är på. Våra kontor är anpassade till att arbeta i och det investeras ofta mycket för att göra den miljön optimal ur ergonomiska aspekter. Hemmet är däremot anpassat för helt andra saker som att leva, umgås och samla energi. För att få till en bra arbetsmiljö i hemmet krävs det att man anpassar en plats och ljuset för arbete, säger Stina Lönn chef för klinisk utveckling på Synoptik.
Allt tyder på att vi även efter lättade restriktioner kommer välja att arbeta mer hemifrån och därför är det extra viktigt att vi hittar en miljö hemma som passar för arbete. Synoptik tipsar om enkla saker man kan göra för att förbättra arbetsmiljön och synergonomin hemma.
– En fungerande arbetsmiljö handlar främst om god ljussättning och bra arbetsställning men även om att ta mikropauser. Korta pauser där vi släpper blicken från skärmen är något som sker naturligt i en kontorsmiljö när vi går på möten, reser oss för att hämta en kaffe eller prata med en kollega. När vi jobbar hemifrån är det svårt att få till dessa naturliga avbrott, där vi fokuserar blicken på längre håll, rör kroppen och får sociala pauser och detta får tyvärr negativa konsekvenser, säger Stina Lönn.
5 enkla tips för att må bättre vid hemarbete:
* Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-14 april 2021 har sammanlagt 2722 intervjuer genomförts bland män och kvinnor i åldrarna 18-79 år.
För mer information:
Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, tfn: +46 (0)73-337 45 92 e-post: stl@synoptik.se,
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.