Barns ögon är mycket känsligare mot skadlig UV-strålning från solen än vuxnas. Trots det skyddar inte 66 procent av föräldrarna i Sverige sina barns ögon med solglasögon. Siffran kan jämföras med att 28 procent av föräldrarna sällan eller aldrig skyddar sina barns hud med solkräm. Detta visar Stora Synundersökningen* gjord av Synoptik i samarbete med YouGov.
Det är betydligt vanligare att skydda sina barns hud mot solens starka strålar med hjälp av solkräm eller täckande kläder än vad det är att skydda barnens ögon med solglasögon. Men det är minst lika viktigt att skydda barnens ögon och den känsliga huden runtomkring.
– Skyddas inte ögonen från tidig ålder och över tid kan det få allvarliga konsekvenser. Då finns det en ökad risk för ögonsjukdomar senare i livet så som snabbare utveckling av grå starr och hudförändringar nära ögat som födelsemärken och malignt melanom, säger Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik och fortsätter:
–Även ögonproblem som till exempel små sår på hornhinnan kan uppstå vid starkt solljus. Det kan leda till kraftig smärta och ljuskänslighet vilket i sin tur kan göra ögonen permanent känsligare. Därför är det otroligt viktigt att även skydda ögonen mot den starka solen, säger Awet.
Barns ögon är inte färdigutvecklade och därför extra känsliga mot UV-strålar, precis som deras hud.
– Barns pupiller är större än vuxnas, viket gör att barns ögon släpper in mer ljus och med det även mer skadliga UV-strålar. Att skydda ögonen från direkt solljus med en solhatt är bra, och i kombination med CE-märkta solglasögon undviker man även solens reflektioner och UV-strålar, säger Awet Tesfamariam, och påpekar att samtliga solglasögon hos Synoptik är CE-märkta.
Så skyddar du ditt barns ögon:
* Stora Synundersökningen från Synoptik är en kvantitativ webundersökning om svenska folkets vanor och attityder kring syn och ögonhälsa gjord i samarbete med YouGov. Under perioden 1–14 april 2021 genomfördes sammanlagt 2722 intervjuer bland ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldrarna 18-79 år. Barn i undersökningen avser åldrarna 1-15 år.
För mer information:
Anders Ekhammar, pressansvarig på Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@upstreamcom.se
Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag fler än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se