2015-09-14 08:00Pressmeddelande

Synoptiks Rosa Putsduk ger forskningspengar mot cancer

null

Synoptik är ett av de företag som till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj tagit fram en unik rosa produkt i årets rosa mönster för att stödja kampen mot cancer. Optikkedjans produkt är en putsduk för glasögonen och mobilen. Den kan även användas som modeaccessoar i kavajens bröstficka. Putsduken säljs i alla Synoptiks butiker under hösten och kostar 35 kr varav 20 kr går till Cancerfonden.

– För oss känns det självklart att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Bröstcancer drabbar alltför många kvinnor och vi vill vara en del av kampen mot cancer. Därför är vi väldigt stolta över vår Rosa Putsduk som vi hoppas kommer bidra till mer resurser och fler forskningstimmar, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

– Vi är glada över att Synoptik har valt att engagera sig i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. De är den första optikkedjan som deltar i kampanjen och det känns extra kul, säger Stefan Bergh, generalsekreterare för Cancerfonden.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen i Sverige bland kvinnor och drabbar drygt 7800 personer varje år. Var nionde kvinna kommer någon gång att drabbas av bröstcancer och drygt 80 procent överlever. Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att samla in pengar till cancerforskning och sprida kunskap om bröstcancer. Kampanjen pågår under oktober månad och det rosa bandet och rosa produkter går att köpa från den 15 september. I kampanjen involveras inte bara svenska folket utan också ett antal företag som säljer egna rosa produkter för att samla in pengar. Synoptiks Rosa Putsduk kommer att säljas i alla kedjans butiker mellan 15 september och 31 december och kostar 35 kr, där 20 kr går till Cancerfonden.

Årets design av Rosa Bandet är framtagen av den internationellt erkända design- och arkitektbyrån Claesson Koivisto Rune.

För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör, Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22
Johanna Faijersson, PR-och pressansvarig Cancerfonden, tfn: +46 (0)768-14 74 04
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 115 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson