Bågarna fortsätter i höst att inspireras av 90-talets runda former och mustiga färger och möter hösttrenden med kontrasterande accentfärger i bågens detaljer. Synoptiks glasögonstylist sammanfattar de viktigaste trenderna och ger stilråd.
I höst bjuder glasögonkollektionerna på oväntade färgkombinationer med lugna färgskalor
på utsidan men med kontrasterande färgdetaljer på glasögonens detaljer som till
exempel på gångjärn eller på bågens skalm. Färgskalan är mustig med
trendnyanser inspirerade av 90-talet som bland annat petrol, indigo, mörkrött,
havanna, bränt socker och metallicfärger som mässing och silver.
– Höstens bågar har inspireras av catwalkens blockfärger men med en diskret placering.
Färgaccenterna gör att man upplever att bågen är färgrik men väl på ansiktet är
inte färgerna lika påtagliga. Håller man däremot bågen i handen eller lägger
den på bordet upplevs den som färgstark, säger Helene Hjertberg, glasögonstylist
Synoptik.
I många av höstens bågar ser vi även intressanta kombinationer i både form
och materialval som ger en känsla av lätthet och transparens. Det syns
till exempel i tunna metallbågen och ljusgenomsläppliga acetatbågar. Formerna på
höstens bågar är stilrena med en blandning av klassiska plastmodeller och dessutom
fortsätter retrotrenden med 90-talets runda former.
Synoptiks glasögonstylist tre höstfavoriter:
·
Gina
Tricot: En båge som flörtar med 90-tal med kontrasterande material och
facetterade skalmar. Denna modell passar speciellt för de som har lite rundare ansiktsform
men även för en oval ansiktsform.
·
Marc by
Marc Jacobs: En klassisk modell i stark färg med fina detaljer som
fungerar bra för den som har ett ovalt eller avlångt ansikte och en ljusare
hudton.
·
Carrera: En
rund casualbåge behandlad med ”rubber effect” som ger en sportig twist och
gummikänsla ochökad
komfort. Modellen passar den som har ovalt ansikte även lite fyrkantigt men
inte för ljus hudton.
Så hittar du bågen för dig
Ansiktsform
Avlång: Rektangulära, gärna uppåtgående former
Oval: Passar i de flesta former
Rund: Passar i lite kantiga bågar, men bör undvika runda bågar
Fyrkantig: Passar i ovala bågar eller pilotbågar
Hudton:
Mörk: Passar i silver, guld och mörka färger
Oliv: Passar i mörkare transparenta bågar i färger men bör undvika ljusa bågar
Mellan-ljus: Passar i ljusa bågar med lite färg och metallbågar med färg, som inte är för tjocka
Ljus: Passar i bågar utan ram och ljusa tunna bågar i metall eller plast
Hårfärg:
Svart: Passar i silverbågar eller guldbågar
Brunt: Passar i de flesta bågfärger
Rött: Är alltid snyggt med grönaktiga bågar men bör inte vara för mörka
Sandré: Passar i ljusare och tunnare bågar
Blond: Passar i tunna metallbågar i färg
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helene Hjertberg, glasögonstylist och leg. optiker Synoptik
08-4408840
hhj@synoptik.se
Emilia Wängelin, presskontakt Synoptik
073 824 12 52
emilia.wangelin@isobar.com
Om Helene Hjertberg
Helene Hjertberg, 44 år, är glasögonstylist och
legitimerad optiker på Synoptik sedan 1990 och har länge haft ett genuint intresse för
människor, färg och form. Helene ger konsultation
till Synoptiks kunder för att hitta glasögon som passar just deras personliga stil.
När hon ska
hitta bågar till kunderna tittar hon på ansiktsform, färg men framförallt
stilpersonlighet. Helene tycker att det viktigaste är att tolka kundens känsla
för de valda bågarna så att slutresultatet överträffar kundens förväntningar.
Kort om Synoptik
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 107 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av Grand Vision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.