Cirka en miljon barn* är tillbaka i grundskolan efter jullovet och var tionde av dem behöver glasögon för att kunna hänga med i skolan och i leken. All statistik visar att fler och fler barn behöver synhjälpmedel för att ha en fullgod syn. Att välja rätt glasögon kan vara en process som är utmanande för både barn och föräldrar. Synoptik har tipsen som är viktiga att känna till för att ditt barn ska bli nöjd med sina nya glasögon.
– Det viktigaste är att låta barnen vara med och välja sina glasögon. Det är han eller hon som ska använda dem och då är det viktigt att göra dem delaktiga i valet så de tycker om glasögonen, säger Helene Hjertberg leg. optiker och glasögonstylist på Synoptik.
Tips till föräldrar när barnet behöver glasögon:
Ungefär vart tionde barn behöver glasögon i Sverige. All statistik visar att det blir mer och mer vanligt att barn behöver synhjälpmedel för att ha en fullgod syn och att synen också kan förändras snabbt under växten. Det är också viktigt att så tidigt som möjligt korrigera ett synfel för synutvecklingens skull.
– Barns synskärpa kan relativt snabbt förändras, både till det bättre och sämre, samtidigt kan en synförsämring komma relativt snabbt under uppväxten. Därför är det viktigt att med korta tidsintervall kontrollera barnens syn, ungefär en gång per år, fortsätter Helene Hjertberg.
* Källa: Skolverket
För mer information:
Helene Hjertberg, optiker på Synoptik i Stockholm, tfn: + 46 (0)702-368 994, e-post: hhj@synoptik.se
Marielle Wernoltz, produktchef Synoptik, tfn: +46 (0)70-19 01 118, e-post: mar@synoptik.se
Linus Fransson Mörk, presskontakt Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)72-722 16 34,
e-post:linus.fransson.mork@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.