2016-01-14 13:55Pressmeddelande

Synoptik skänker 450 000 kronor till Cancerfonden och svensk cancerforskning

null

Som första optikkedja någonsin har Synoptik under hösten deltagit i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Företagets produkt, den Rosa Putsduken, har framgångsrikt sålts i butikerna under hösten och fått stor uppmärksamhet i media. Nu lämnar Synoptik över 450 000 kronor till Cancerfonden.

– Vi är stolta över att kunna bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, det har känts självklart för oss att vara med och stötta Cancerfondens arbete. Vi vill rikta ett stort tack till alla våra kunder som genom att köpa putsduken har varit med och bidragit till viktiga resurser och forskningstimmar i kampen mot cancer, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Som första optikerkedja var Synoptik ett av de företag som tog fram en rosa produkt till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj som pågick under oktober 2015. Produkten var en rosa putsduk till glasögon och mobiler, som även passade som snygg accessoar i kavajfickan. Den såldes i kedjans alla butiker från 15 september till 31 december och kostade 35 kr, där 20 kr gick till Cancerfonden.

Syftet med Cancerfondens årliga Rosa Bandet-kampanj är att samla in pengar till cancerforskning och sprida kunskap om bröstcancer. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen i Sverige bland kvinnor och drabbar drygt 7800 personer varje år.

– En av nio kvinnor drabbas av bröstcancer, det är en fråga som berör många. Rosa Bandet-kampanjen har blivit något av en folkrörelse, säger Sara Brodahl, Cancerfondens t.f. generalsekreterare.

Rosa Bandet-designen 2015 bestående av större runda ringar med en liten rund ring i som på ett enkelt men vackert sätt symboliserade Rosa Bandet-kampanjens syfte. Designen togs fram av den internationellt erkända design- och arkitektbyrån Claesson Koivisto Rune.

För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör, Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22
Alexandra von Melen, medieansvarig, Cancerfonden, tfn: +46 (0)768-14 74 74
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31,
e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson