Synoptik, en av Sveriges ledande optikkedjor, vill sticka ut i optikbranschens kraftiga mediabrus och samtidigt bli tydligare med sitt erbjudande. Det nya konceptet – Synoptik Sebran – är en satsning i den riktningen.
– Vår nya vän Sebran ska på ett roligt och annorlunda sätt visa vad Synoptik står för och vad våra kunder kan förvänta sig när de handlar hos oss. Vi vill engagera och beröra i en bransch som är likformig för konsumenten, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.
Den 10 mars börjar reklamen gå i nationell TV. I den första filmen får vi bekanta oss med Sebran, en mycket kompetent optiker som månar om sina kunder. Lanseringsfilmen kommer följas upp av fler filmer med nya ämnen och bra erbjudanden. Allt presenterat av Sebran.
– Vi hoppas att Sebran vill vara med oss länge. Han är en charmerande nörd som brinner för optik och personifierar det vi vill stå för, säger Lottie Funck Ekelund.
Garbergs Reklambyrå, som fick uppdraget att personifiera Synoptik, arbetade fram konceptet Sebran i nära samarbete med kund:
– Sebran som konceptuell idé
känns naturlig för Synoptik. Ordleken har en inneboende folklighet, värme och
charm som går hand i hand med Synoptiks värden. Och det är också det vi lagt ner
mycket tid på att få fram i reklamen, säger Richard Hallberg på Garbergs.
– Det grafiska uttrycket får man ”på köpet”. Tillsammans med Sebrans personlighet får vi en talesperson som blir ett kraftfullt verktyg när vi i framtiden ska berätta om Synoptik och deras prisvärda erbjudanden, säger Jacob Frisk på Garbergs.
Delaktiga
i kampanjen med Synoptik Sebran:
Reklambyrå:
Garbergs Reklambyrå – Projektledare:
Pernilla Berg, Copy: Richard Hallberg, AD: Jacob Frisk, Produktionsledare:
Birgitta Bergström, Byråproducent: Annika Witkowska, Creative Director: Petter
Ödeen
Musik:
Christian Olsson
Produktionsbolag: Folke Film – Regissör:
Tobias Bergman
Visual Effects: Fido Film och Important Looking Pirates.
Stillbilder: Skarp Agent –
Fotograf: Mattias Edwall, Retuscher:
Bildinstitutet
Mediebyrå: Carat – Kundansvarig: Andreas
Wallin
Digital mediebyrå: iProspect – Kundansvarig:
Erik Luhr
PR-byrå: Perspective Communication – PR-konsult: Anders
Ekhammar, Kundansvarig: Olof Mattson.
För mer information:
Lottie
Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22
För
bilder och rörligt material kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 104 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.