2022-10-18 08:55Pressmeddelande

Synoptik presenterar höstens glasögontrender ”Knalliga färger, naturnära och ett personligt uttryck”

SynoptikSynoptik

Knalliga färger inspirerat av 1980- och 90-talet lättar upp höstmörkret i år. Men även det naturnära håller i sig och många av höstens bågar kommer även att vara friluftsinspirerade. Det personliga uttrycket fortsätter att vara viktigt med aktiva val både utifrån mode och hållbarhet. Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik, visar trenderna för hösten.

– Starka färger inspirerar oss den här hösten och man kan se att den rosa färgskalan sticker ut lite extra. 80- och 90-talet är verkligen tillbaka med de knalliga färgerna. Friluftstrenden fortsätter att vara stark även inom modet och vi ser många naturnära bågar i både färger och material, men också de som har fokus på funktion, säger Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik.

När 80- och 90-talet nu befäster sin plats i vårt 20-tal är det de färgsprakande som utmärker sig, tillsammans med det karaktäristiska formspråket från den här tiden med smala glasögon och de ovala formerna.

Även starka klassiska färger som grönt, blått, lila, rött och rosa hör den här hösten till. Här är plastbågarna överlägsna och möjligheten att välja färger för hösten obegränsad.

Det naturnära med ett ökat intresse för friluftsliv och hållbarhet fortsätter att vara starkt under hösten. Hållbart framtagna bågar i återvunna eller naturliga material kommer vara helt rätt i höst. Även mer naturnära färger kommer kännas rätt på promenaden i skogen eller myskvällen hemma.

Fler härliga tips på nyheter från Synoptik finns att hitta på: www.synoptik.se


För mer information:
Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist och butikschef, Synoptik, tfn: +46 (0)8-23 23 60
Marielle Wernoltz, Marketing Manager, Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 18

Bilder för fri publicering kontakta:
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0) 707 46 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz