I samband med att Synoptik igår öppnade sin 135:e butik i C4 Shopping köpcenter i Kristianstad invigs även en lokal glasögoninsamling till optikkedjans biståndsorganisation, Optiker utan gränser. Våren 2019 åker optiker och assistenter från Synoptik till Bolivia för att hjälpa tusentals medmänniskor med synundersökningar och glasögon. Nu ber Optiker utan gränser om hjälp från Kristianstadborna att samla in så många begagnade glasögon som möjligt.
Optiker utan gränser är en hjälporganisation startad av Synoptik som genomför årliga biståndsresor till olika utvecklingsländer runt om i världen.
– Jag känner mig jättestolt över arbetet vi gör med Optiker utan gränser, att vi hjälper människor att se. Min erfarenhet är också att kunderna brukar vara väldigt engagerade. Det kommer in folk till våra butiker varje dag med glasögon som de vill skänka, och jag hoppas det blir samma i vår nya butik i Kristianstad, säger Christina Alvefridh, butikschef på Synoptik i C4 Shopping.
Enligt Stora Synundersökningen* har sju av tio glasögonbärare minst ett par glasögon hemma som de inte längre använder. Uppskattningsvis ligger nio miljoner överblivna glasögon och samlar damm i folks byrålådor runt om i Sverige.
– Vi behöver alla glasögon vi kan få och extra stort behov har vi av barnglasögon eftersom många föräldrar inte har råd att ta sina barn till optikern i länderna vi besöker. Då kan ett par begagnade glasögon göra skillnaden mellan att klara sig i skolan eller inte, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.
Synoptik har växt kraftigt de senaste åren och är nu Sveriges andra största optikkedja sett till antalet butiker.
– Den nya butiken i Kristianstad är ett naturligt steg i vår expansion. Vi vill vara det självklara valet för alla Kristianstadbor som önskar kvalitetsoptik till bra priser, säger Roland Olsson, vd för Synoptik.
Fakta om världens syn**
Optiker utan gränser i siffror
Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv utan synfel. Arbetet görs i samarbete med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon på plats. För mer information, www.synoptik.se
* Stora Synundersökningen 2017 från Synoptik i samarbete med Novus är en kvantitativ webbundersökning om attityder och vanor kring glasögon, linser, solglasögon bland svenskar 18–79 år. Totalt har 2094 intervjuer genomförts under våren 2017.
**Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen
Länk till Optiker utan gränsers pressrum
För mer information:
Christina Alvefridh, butikschef, Synoptik i C4 Shopping Kristianstad, tfn: 044-130530
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.