Barns ögon är mer känsliga än vuxnas och behöver därför skyddas extra noga mot skadlig UV-strålning. Ändå är det bara 34 procent av föräldrarna som ofta eller alltid skyddar sina barns ögon med solglasögon. Detta visar Stora Synundersökningen* gjord av Synoptik i samarbete med YouGov.
Siffran kan jämföras med att 72 procent av föräldrarna skyddar sina barns hud med solkräm.
De flesta av oss skyddar sig mot solens starka strålar med hjälp av solkräm eller täckande kläder. Men det är minst lika viktigt att skydda ögonen och den känsliga huden runtomkring, och det är viktigt att börja i tidig ålder.
– Skyddas inte ögonen över tid kan det få allvarliga konsekvenser. Då finns det en ökad risk för ett antal ögonsjukdomar senare i livet så som grå starr och hudförändringar nära ögat som födelsemärken och malignt melanom. Även akuta ögonproblem som till exempel små sår på hornhinnan kan uppstå vid starkt solljus. Det kan leda till kraftig smärta och ljuskänslighet vilket i sin tur kan göra ögonen permanent känsligare. Därför är det otroligt viktigt att skydda ögonen mot den starka solen, säger Hadjer Aldudjaili, leg. optiker på Synoptik.
Barns ögon är inte färdigutvecklade och därför extra känsliga mot UV-strålar, precis som deras hud.
– Barns pupiller är till exempel större än vuxnas, viket gör att barns ögon släpper ni mer ljus och med det även mer skadliga UV-strålar. Att skydda ögonen från direkt solljus med en solhatt är bra, och i kombination med CE-märkta solglasögon undviker man även solens reflektioner och UV-strålar, säger Hadjer Aldudjaili, och påpekar att samtliga solglasögon hos Synoptik är CE-märkta och att Synoptiks optiker alltid rekommenderar just CE-märkta solglasögon för fullgott skydd mot skadlig UV-strålning.
Så skyddar du ditt barns ögon:
* Stora Synundersökningen från Synoptik är en kvantitativ webundersökning om svenska folkets vanor och attityder kring syn och ögonhälsa gjord i samarbete med YouGov. Under perioden 1–14 april 2021 genomfördes sammanlagt 2722 intervjuer bland ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldrarna 18-79 år. Barn i undersökningen avser åldrarna 1-15 år.
För mer information:
Hadjer Aldudjaili, leg. optiker på Synoptik, tfn: +46 (0)18-24 35 04
Anders Ekhammar, pressansvarig på Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@upstreamcom.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.