Nu introducerar Synoptik en ny revolutionerande produkt: hörselglasögon från Nuance Audio – glasögon med en inbyggd osynlig hörselförstärkning. En helt ny produkt som kombinerar ljudteknik med en elegant och smart glasögondesign. Med Nuance Audio hör du det du se ser tack vare den banbrytande två-i-ett-lösningen.
De innovativa hörselglasögonen från Nuance Audio förenar stil och funktion och introducerar därmed en ny kategori glasögon, utformad för att förbättra liv. Den nya, osynliga hörsellösningen erbjuder avancerad ljudförstärkning för personer med mild till måttlig hörselnedsättning.
Enligt en ny Novus-undersökning från Hörselskadades Riksförbund (HRF) har cirka 1,8 miljoner svenskar en hörselnedsättning.* Synoptik är väldigt glada att kunna erbjuda en högteknologisk två-i-ett-lösning som både förbättrar synen och hörseln hos användaren. I och med den här lanseringen tar bolaget nästa steg i utvecklingen inom högteknologiska glasögon. Sedan tidigare har företaget introducerat smarta AI-glasögon och den här lanseringen tar tekniken till en ny nivå och förenklar vardagen för personer med mild till måttlig hörselnedsättning.
– Många konsumenter tvekar fortfarande för att använda hjälpmedel för att korrigera hörseln. Ofta på grund av stigman, där ser vi att Nuance Audio är en produkt som övervinner dessa hinder. Det här är en fantastisk innovation som kommer att hjälpa många människor, säger Roland Olsson, VD Synoptik Sverige.
Avancerad hörselteknik inbyggd i bågarna
De nya bågarna har integrerade open ear-högtalare och riktade mikrofoner som levererar ett balanserat, naturligt och behagligt ljud. Tillsammans med Nuance Audio-appen kan man enkelt skräddarsy sin hörselupplevelse genom att justera brusreducering, välja ljudläge och anpassa förstärkningen efter individuella behov.
Unika egenskaper hos Nuance Audio
• Osynligt hörselhjälpmedel: Bryter stigmat med hjälp av diskreta och stilfulla glasögon som sömlöst kombinerar syn- och hörsellösning.
• Open ear-komfort: Hör bättre och bekvämare med lätta open ear-högtalare.
• Helhetslösning: En heltäckande lösning som möter både syn- och hörselbehoven i en enda elegant enhet.
• Riktad förstärkning: Förbättrar taltydligheten med riktade mikrofoner.
• Användarvänlig: Enkel att installera själv med en användarvänlig upplevelse.
Läs mer om Nuance Audio-glasögonen på Synoptiks hemsida.
Produkten finns i utvalda Synoptikbutiker från och med 3 november och från början av 2026 i alla Synoptiks 146 butiker.
Källa:
* https://hrf.se/nyheter/18-miljoner-svenskar-har-nedsatt-horsel-visar-ny-undersokning/
Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag fler än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se