2021-10-18 09:09Pressmeddelande

Synoptik lanserar Mini Me-kollektion i samarbete med Monkeyglasses – hållbara glasögon för både miljön och barnen

null

Synoptik lanserar nu sin första Mini Me-kollektion i samarbete med det danska innovativa glasögonmärket Monkeyglasses, där fokus på hållbarhet blandas med lekfullhet och mode. I och med samarbetet fortsätter Synoptik att bredda sitt utbud av hållbara glasögon för både barn och vuxna.

Historien om Monkeyglasses startade med Mai-Britt och Morten Seaton, båda med ett förflutet inom glasögon- och modeindustrin. Tillsammans ville de skapa ett nytt slags varumärke inom optik, som inte gör avtryck på miljön och samtidigt kombinerar hållbarhet med mode. Monkeyglasses blev en succé och efter flera framgångsrika år ville paret Seaton ta nästa steg genom en kollektion för barn i åldern fem år och uppåt och därmed göra det möjligt att välja hållbara bågar även för de minsta.

– Vi ser ett ökat intresse och större efterfrågan på våra bågar som alla är tillverkade med hållbarhet i fokus, utan att tumma på kvalitet eller design. Designen på barnbågarna är som för övriga kollektioner från Monkeyglasses, rena linjer i mjuka nordiska färger, säger Mai-Britt Seaton, VD och grundare av Monkeyglasses.

Hållbarhetsaspekten går genom hela produktionen, från design och materialval till förpackningar. Där exempelvis allt material är förnyelsebart och restmaterial återanvänds till nya framtida bågar. Bågarnas väl valda kvalitetsmaterial innebär också att Mini Monkeyglasses är idealiska för barn. Glasögonen är robusta och tåliga och perfekta för aktiva barn.

– Mini-me-trenden är något som vi sett mycket av inom modebranschen, men inte inom optik. Att vi tillsammans med Monkeyglasses kan ta fram en unik barnkollektion med matchande vuxenbågar, som dessutom alla är hållbara, gör det hela dubbelt så roligt, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Barnkollektionen består av 8 bågar som passar såväl flickor som pojkar och kostar 898 kr. Bågarna finns exklusivt i Synoptiks samtliga 145 butiker.

För mer information:
Lottie Funck Ekelund Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane