2022-06-01 08:53Pressmeddelande

Synoptik inleder långsiktigt samarbete med Håll Sverige Rent – vill ta upp kampen mot nedskräpning

SynoptikSynoptik

Synoptik fortsätter sitt hållbarhetsarbete och väljer nu att bidra än mer till ett renare och hållbarare Sverige genom att inleda ett långsiktigt samarbete med Håll Sverige Rent. Bland annat kommer Synoptik att arbeta långsiktigt med internutbildning och skräpplockardagar över hela Sverige genom företaget rikstäckande butiksnätverk. Under 2022 skänker Synoptik också 10 kronor per såld solglasögonbåge från det hållbara varumärket Karün till Håll Sverige Rent.

– Vi är mycket glada över vårt samarbete med Håll Sverige Rent. Samarbetet är en del av vårt intensifierade hållbarhetsarbete med bland annat stora satsningar på ett utökat hållbart sortiment. Vi säljer till exempel som enda kedja solglasögon från Karün som tillverkar sina bågar av havsplast från stränderna i Patagonien, Chile. Men vi vill också arbeta för renare hav och natur även i Sverige vilket vi nu gör tillsammans med Håll Sverige Rent, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Synoptik har valt att gå med i Håll Sverige Rents initiativ Företag mot skräp, för att aktivt arbeta mot nedskräpning av natur genom internutbildning och deltagande i skräpplockardagar. Detta är en del av ett långsiktigt hållbarhetsarbete för att minska klimatavtrycket och öka engagemanget för en renare natur för både djur och människor som vistas där.

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse som arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen genom att engagera kommuner, företag och organisationer i ett långsiktigt och förebyggande samarbete.

– Våra samarbeten med olika företag är oerhört viktigt för vår verksamhet. Både för att finansiera det vi gör och för att sprida kunskap om vårt arbete till allmänheten. Dessutom hjälper vi ofta till med att skapa större förståelse kring hållbarhet i de organisationer vi samarbetar med. Tillsammans med de bolag som engagerar sig har vi även skapat olika projekt där man tillsammans kan utveckla och utmana varandra till ett hållbarare företagande. Vi är oerhört glada över att Synoptik valt att gå med som partner i Företag mot skräp och vi ser fram emot vår resa tillsammans för ett renare Sverige, säger Joakim Brodahl, chef samarbete och försäljning Håll Sverige Rent.

För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn +46 (0)73-523 40 22
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz