2024-04-18 08:00Pressmeddelande

Synoptik i nytt samarbete med Svenska Taxiförbundet – erbjuder 7 500 taxiförare att syncertifieras

SynoptikSynoptik

Svenska Taxiförbundet med cirka 3 500 anslutna taxiföretag runt om i Sverige har ingått ett samarbete med Synoptik för att öka trafiksäkerheten på våra vägar. Synoptik erbjuder medlemsföretagens cirka 7 500 taxiförare möjligheten att syncertifiera sig genom ett syntest och om det behövs genomförs en fullständig synundersökning. Syncertifieringen sker när föraren klarar Transportstyrelsens synkrav vid ansökan om lämplighetsintyg för körkort.

– Trafiksäkerhetsfrågor är ett prioriterat område för våra medlemsföretag, säger Natalee Ågren, verksamhetschef, Svenska Taxiförbundet. Med det här samarbetet vill vi uppmärksamma vikten av att taxiförarna kontinuerligt kontrollerar sin syn samt också vara med och bidra till enkla rutiner för att så verkligen sker.

Synoptik har under många år arbetat med frågan kring synens betydelse för ökad trafiksäkerhet. Grunden i arbetet är Synbesiktningen, Sveriges största syntest av bilförare som sedan 2008 årligen genomförts tillsammans med Bilprovningen. Undersökningen visar bland annat att cirka tio procent, motsvarande över 600 000, av Sveriges bilförare inte klarar det synkrav som Transportstyrelsen ställer i samband med att körkortet tas.

Inget lagkrav på att testa synen
För varken privatbilister eller taxiförare finns det något lagkrav att testa synen efter inlämnat lämplighetsintyg om körkort. Med åren förändras synen naturligt och många ser allt sämre. Trots det finns det inga krav i Sverige att testa synen vid exempelvis körkortsförnyelse, som sker var tionde år. Sverige är ett av få EU-länder som inte har något lagkrav för syntester efter man tagit körkort.

– Vi är mycket glada över att Svenska Taxiförbundet tar den här frågan på allvar och med det ökar säkerheten för såväl förare som medtrafikanter. Att göra den här typen av syntest är en snabb och enkel process. Det borde vara en självklarhet att regelbundet testa synen för att fortsätta köra bil, men så länge vi inte har ett lagkrav för det kommer vi fortsätta att arbeta med vår övertygelse om att god syn skapar en tryggare trafikmiljö, säger Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik.

Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull körning och vikten av att synas i trafiken. Under femton år har närmare 35 000 syntester genomförts. Resultatet visar att nio procent av förarna har en syn som inte skulle klara lämplighetsintyget för körkort utan att korrigera synskärpan med synhjälpmedel, personen ser oskarp redan på en meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest. För mer information, besök www.synoptik.se/synbesiktningen

För mer information vänligen kontakta:
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik
tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@upstreamcom.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz