När Great Place to Work listar de bästa arbetsplatserna i Sverige är Synoptik, en av Sveriges ledande aktörer inom optik, för fjärde året i rad placerade på topp 15-listan i kategorin stora organisationer.
– Vi arbetar mycket med att bygga stolthet, gemenskap och engagemang för verksamheten. Vi tror att det är de viktigaste nycklarna till att tycka om sitt arbete. Att bygga en bra arbetsplats med engagerade medarbetare är ett ständigt pågående och långsiktigt arbete. Att vi i år igen får topplacering visar att det vi gör ger resultat och det är otroligt roligt att få det beviset från alla våra medarbetare, säger Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik
För ett par veckor sedan utsågs även Synoptik, av BetterBusiness, till att vara bäst i Sverige vid kundmötet. Den undersökningen gjordes genom så kallad ”mystery shopping”, där kundupplevelsen kartlades utifrån olika områden så som kunskap, bemötande och merförsäljning.
– För att vara bäst i varje kundmöte krävs ett stort engagemang och en motivation som bara kan komma ur att man verkligen trivs och utvecklas på sin arbetsplats. Kunskapsutveckling är en av grundstenarna i vår verksamhet, vilket värdesätts högt av kollegorna i Synoptik. Att leva våra värderingar, som handlar om lagsegrar, initiativkraft och inte minst om att brinna för service, är en annan grundsten som bidrar starkt till arbetsglädje. Kombinera stolthet över vad du kan och känslan av att vinna tillsammans med härliga kollegor och du kan försätta berg. Vi skulle inte bli bäst i Sverige i kundmötet om vi inte också var ett Great Place to Work. Jag är väldigt stolt över utmärkelsen och över mina fantastiska kollegor, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.
Utifrån Great Place to Work är definitionen på en bra arbetsplats:
”En utmärkt arbetsplats karaktäriseras av att man känner förtroende för chefer och ledare, är stolt över det man gör och trivs med människorna man arbetar med”.
Placeringen bygger på en enkät som medarbetarna får svara på samt en beskrivning av företagets medvetna aktiviteter för att öka trivsel, främja hållbart ledarskap och ge medarbetarna möjligheter att påverka sitt arbete.
För mer information:
Roland Olsson, VD på Synoptik, tfn: +46 (0)8-628 19 02, e-post: rol@synoptik.se
Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik, tfn: +46 (0)70-844 4747, e-post: hel@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.