På vintern upplever vi bländningen från solen som mest besvärlig då den står lågt och träffar ögonen mer direkt samt reflekteras i snön. Det gör det extra viktigt att använda bra solglasögon som är anpassade till det bländande solljuset. Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, informerar om vad man ska tänka på och undvika när man väljer vinterns solglasögon.
– När man väljer glas till sina solglasögon är det lätt att glömma bort hur de faktiskt skyddar ögonen på ett bra sätt. Olika färger på solglasen passar bra till olika situationer. Polariserande glas är ett perfekt val till vintern eftersom det minskar bländningar och reflexer som kan uppstå på snö och is, säger Stina Lönn.
Solglasögon och skidglasögon är ett viktigt skydd mot skadlig UV-strålning. UV-strålar skadar ögat vilket på sikt bland annat kan leda till problem med gula fläcken och grå starr.
– Det allra viktigaste när man väljer solglasögon och skidglasögon är att de är CE-märkta, då vet man att de har ett fullgott skydd mot UV-strålning, säger Stina Lönn.
Polariserade glas tar bort bländningar och reflexer vilket gör dem bra att använda på vintern när man är ute i snön. Är det soligt i backen är spegelglas bra då de ytterligare hindrar ljus från att komma igenom glasen genom att reflektera solstrålarna, och man störs då mindre av reflexer.
Bra passform är också viktigt för att skydda ögonen från solens strålar. Vid snö är det extra viktigt, då snöns reflektioner kommer från flera olika vinklar. Se till att solglasögonen inte släpper in ljus underifrån, ovanifrån eller från sidorna och sluter tätt kring näsan.
Rätt färg på glasen för olika aktiviteter:
För mer information:
Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, tfn: +46 (0)8-629 19 29, e-post: stl@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.