Genom att välja rätt glas till solglasögonen inför sommaren kan man skona ögonen från skadliga UV-strålar och få bästa möjliga glas för olika användningsområden. Stina Lönn, chef för kliniska frågor på Synoptik, förklarar vad man ska tänka på när man väljer årets solglasögon.
Solglasögon är ett viktigt skydd mot skadlig UV-strålning. UV-strålar skadar ögat vilket på sikt bland annat kan leda till problem med gula fläcken och grå starr. Med ett färgat glas ökar pupillens storlek och ljusinsläppet och då gäller det att glaset stoppar för UV-ljus. Väljer man solglasögon som är CE-märkta kan man lita på att de har ett fullgott skydd mot UV-strålning, säger Stina Lönn.
– När man väljer solglasögon är det bra att fundera på hur och var man kommer att använda dem. Olika färger och funktioner på glasen passar bra till olika situationer, säger Stina Lönn och fortsätter:
Polariserade glas tar bort bländningar och reflexer på horisontella ytor som vatten och blöta vägbanor. Därför passar polariserade glasögon mycket bra vid bilkörning och båtliv. Om du hellre sitter i solstolen och läser på din surfplatta eller mobil passar ett färgat icke-polariserat glas bättre eftersom skärmens och glasens polarisering kan störa varandra.
Bra passform är också viktigt för att skydda ögonen från reflexer och bländningar. Se till att solglasögonen inte släpper in ljus underifrån, ovanifrån eller från sidorna och sluter tätt kring näsan.
Solglasögon skyddar inte bara ögonen, de är även ett bra hjälpmedel till olika aktiviteter på sommaren.
Rätt färg för rätt aktivitet:
Läs mer på https://www.synoptik.se/solglasogon/fargade-glas.
För mer information:
Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, tfn: +46 (0)70-628 23 32 e-post :stl@synoptik.se
Pressansvarig och bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.