Vi är mitt i sommaren och solglasögonen är en given accessoar. Många har gärna flera par för olika tillfällen och stilar och allt fler önskar solglasögon som passar för olika sportaktiviteter. Synoptiks chef för kliniska frågor, Stina Lönn, förklarar vad man ska tänka på i valet av solglasögon.
– Det viktigaste är att de ska skydda dina ögon mot farlig UV-strålning*. Därför ska man alltid välja solglasögon som är CE-märkta, då har de ett fullgott skydd. Men att även välja rätt typ av glas och rätt färg på glasen i kombinationer med bra passform gör att du få ut maximalt av dina solglasögon, förklarar Stina Lönn.
För att solglasögonen ska vara optimala för olika tillfällen är det bra att känna till följande om de olika färgerna på glas som man kan välja.
Rätt färg för rätt aktivitet:
Det är också viktigt att välja rätt typ av glas och se till att solglasögonen sitter bra för att de ska ge bästa möjliga skydd.
Polariserade glas tar bort bländningar och reflexer på horisontella ytor som vatten och blöta vägbanor. Därför passar polariserade solglasögon mycket bra vid bilkörning och båtliv. Om du hellre sitter i solstolen och läser på din surfplatta eller mobil passar ett färgat icke-polariserade glas bättre eftersom skärmens och glasens polarisering kan störa varandra. Även vid sportaktiviteter utomhus är ett par polariserade glas att föredra.
Bra passform är också viktigt för att skydda ögonen från reflexer och bländningar. Se till att solglasögonen inte släpper in ljus underifrån, ovanifrån eller från sidorna och sluter tätt kring näsan.
* UV-strålar skadar ögat vilket på sikt bland annat kan leda till problem med gula fläcken och grå starr. Med ett färgat glas ökar pupillens storlek och därmed ljusinsläppet vilket gör att glas som blockerar UV-ljus blir viktigt. Väljer man solglasögon som är CE-märkta kan man lita på att de har ett fullgott skydd mot UV-strålning.
Läs mer på https://www.synoptik.se/solglasogon/fargade-glas.
För mer information:
Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, tfn: +46 (0)70-628 23 32 e-post: stl@synoptik.se
Pressansvarig och bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.