Synoptik är finalist i Retail Awards utmärkelse Årets arbetsgivare. Tack vare ett målmedvetet kompetensarbete och satsning på sina medarbetare är man nu en av tre som tävlar om utmärkelsen. Den 21 maj avslöjas vinnaren.
– Det känns fantastiskt roligt och hedrande. Vi är mycket stolta över våra medarbetare och den service och hjälp som de ger våra kunder varje dag. Vi har under en längre period satsat mycket på kompetensutveckling av våra medarbetare och nu senaste året har vi fokuserat särskilt på att höja den kliniska kompetensen hos alla medarbetare i butik. Det tror vi är en bidragande faktor till att vi får så oerhört fina resultat i våra interna utvärderingar i frågor kring intern stolthet och trivsel. Det känns fantastiskt att få ytterligare ett kvitto på detta även från externt håll, att vi gör rätt saker och att vi i enlighet med våra värderingar ”vinner tillsammans”, säger Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik.
Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang med syftet att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. I år delar de ut priser till svenska företagare för elfte gången. Utmärkelsen Årets arbetsgivare är ny för i år och framtagen med anledning av att medarbetarna i organisationen blir en allt viktigare resurs i en allt tuffare konkurrens.
Juryns motivering lyder:
”Med skarp blick för service konkurrerar kedjan med nöjda och engagerade medarbetare snarare än återkommande erbjudanden och låga priser.
Under devisen "Vi vill se dig lyckas" erbjuds personalen löpande utbildningar, coachande månadsmöten och konkreta handlingsplaner för att ta tillvara på och utveckla den höga kompetens som redan finns inom organisationen.
Med stark tillit till ledarskapet, stor stolthet över det gemensamma arbetet och en hög trivsel på arbetsplatsen visar medarbetarna att företaget är en arbetsgivare som verkligen ser sin personal.”
Utöver Synoptik är också Lidl Sverige och Clas Ohlson finalister i Årets arbetsgivare. Därmed är man den enda från optikbranschen som står kvar som finalist till utmärkelsen.
För mer information:
Helena Lundenfelt, HR-chef Synoptik, tfn: +46 (0)70-844 4747, e-post: hel@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.