2014-03-26 08:15Pressmeddelande

Synoptik finalist i kategorin Årets butikskedja i Retail Awards

null

Optikkedjan Synoptik är en av tre finalister i kategorin Årets butikskedja i handelns stora pris Retail Awards 2014. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Svensk Handel och tidningen Dagens Handel och syftar till att uppmuntra nytänkande och kvalitet inom handel.

– Det här är ett otroligt bra kvitto på det arbete vi gör och alla på Synoptik är väldigt stolta idag. Vi har de senaste åren sett över vårt erbjudande och gjort om våra butiker från grunden. Det känns fantastiskt att vara en av finalisterna i Årets butikskedja för detta arbete, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Synoptik har under de senaste åren arbetat för att skapa ett nytt och mer attraktivt erbjudande och ett tydligare och mer modernt butikskoncept som integrerats i samtliga Synoptiks butiker. Idag är man en av de ledande optikkedjorna i Sverige med 105 egna butiker och en stadigt ökande marknadsandel på en mogen marknad.

– Vi har en väldigt positiv utveckling. Under 2013/14 har Synoptik haft en tillväxt på över 20 procent medan optikmarknaden totalt växt med mer blygsamma 3,5 procent, säger Roland Olsson.

– Hela organisationen har arbetat hårt för att göra Synoptik till det vi är idag. Finalplatsen ger oss en bekräftelse på att vi är på rätt väg och vi har som ambition att fortsätta att bli bättre, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Vad krävs för att bli årets butikskedja?
”Vinnaren av Årets butikskedja ska vara en lönsam butikskedja som genom långsiktigt arbete har lyckats med produkt- och sortimentsmix, butiksmiljöer, personalpolicy och kundservice. Priset har instiftats för att främja utvecklingen till moderna butikskedjor med nytänkande lösningar som samtidigt möter den lokala marknadens
behov” (källa Retail Awards).

Kort om Retail Awards:
Svensk Handel och Dagens Handel arrangerar Retail Awardsför att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln, att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch. (källa Retail Awards).

För mer information:
Roland Olsson, vd Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 13
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22

Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 104 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson