Expansion och fortsatt satsning på klinisk kompetens är tydliga mål för Synoptik. Under våren öppnar optikkedjan fyra nya butiker runt om i Sverige, samtliga utrustade för att kunna utföra ögonhälsoundersökningar. De aktuella orterna är Gävle, Karlskoga, Kungälv och Danderyd.
– Kundmötet kommer vara fortsatt i fokus för oss även framöver. Till skillnad mot många andra aktörer inom detaljhandeln tror vi det är viktigt att erbjuda fler fysiska butiker där kunden kan möta våra kunniga medarbetare, i kombination med digitala plattformar med hög servicegrad och funktionalitet, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.
Efter vårens fyra butiksöppningar kommer Synoptik ha 141 butiker i Sverige och med det förstärker Synoptik positionen som den näst största optikerkedjan på den svenska marknaden.
Samtidigt fortsätter Synoptik att satsa på ökad klinisk kompetens och ögonhälsa. Under hösten 2018 lanserade Synoptik en ny utökad synundersökning, Syna Ögat, som standard i alla butiker. Förutom en vanlig synundersökning ingår en fotografering av ögonbotten, tryckmätning och synfältsmätning som tillsammans utgör en hälsokoll för ögat. Den kan göra det möjligt att i ett tidigt skede upptäcka sjukdomar som t ex diabetes och grön starr. För att kunna erbjuda den utökade synundersökningen i samtliga butiker i Sverige investerade Synoptik kraftigt i ny modern utrustning parallellt med en stor utbildningssatsning för alla medarbetare, den senare med stöd från Synoptik-Fonden, en forskningsfond med syfte att främja nordisk forskning inom optik och ögonhälsa.
– Branschen genomgår just nu en spännande utveckling. Med ny teknik kan vi nu ta ett större ansvar för ögonhälsa och skapa nya koncept som förbättrar kundupplevelsen. Det kräver ökat fokus på kompetensutveckling och satsning på digital utveckling samtidigt som vi fortsätter att expandera det fysiska butiksnätverket och därmed bli tillgängliga för allt fler svenskar. Att vår närvaro uppskattas ser vi tydligt i att vår marknadsandel ökat med 50% över den senaste femårsperioden,säger Roland Olsson.
För mer information:
Roland Olsson, vd Synoptik, e-post: rol@synoptik.se
Anders Ekhammar, presskontakt Synoptik, tfn: +46 (0) 707 46 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 135 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.