2021-03-09 13:13Pressmeddelande

Synoptik bäst i Sverige på kundmötet

null

Synoptik, en av Sveriges ledande aktörer inom optik, är bäst i Sverige vid kundmötet. Det visar en undersökning, BetterBusiness CX Index, gjord av BetterBusiness där närmare 600 omdömen från ”mystery shoppers” har kartlagt de 100 största svenska butikskedjorna.

Undersökningen, som bygger på omdömen från 583 så kallade “mystery shoppers”, har kartlagt kundupplevelsen utifrån områden som bemötande, kunskap, och merförsäljning hos 100 av de största svenska kedjorna.

BetterBusiness sammanställning av Synoptiks resultat:
Synoptiks resultat i BetterBusiness CX Index 2020 är 25% högre än snittet. Resultaten var särskilt höga på första intrycket samt mekanisk försäljning, och på personlig försäljning hade de ett mycket högre resultat än de flesta andra kedjor. Varufyllnaden var i topp och såväl skyltning som bemötande fick höga resultat. Stort grattis till 1:a placeringen!

– Vi är naturligtvis mycket stolta över att kunna erbjuda det bästa kundmötet i Sverige. En stor eloge till alla våra fantastiska medarbetare runt om i landet som varje dag jobbar hårt för att ge våra kunder en förstklassig upplevelse. När det handlar om mystery shopping så vet man att man verkligen mäter vardagen ute i butikerna. Ingen vet i förväg att man ska bli bedömd och det går därför inte att putsa till något, vilket gör det extra roligt att vi i jämförelse med 100 svenska butikskedjor får den här utmärkelsen, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

– Kunskapsutveckling är en av grundstenarna i vår verksamhet. Det är väldigt viktigt för oss att ha en hög kunskapsnivå genom hela organisationen då vi arbetar med ögonhälsa och att människor ska kunna se så bra som möjligt, säger Roland Olsson. Samtidigt har man ju så mycket roligare på jobbet när man vet att man är riktigt duktig på det man gör!

Under perioden oktober till december genomförde BetterBusiness flera mystery shoppingbesök hos de 100 största kedjorna inom detaljhandeln med syfte att mäta och analysera det som påverkar försäljningen och kundrelationerna. I undersökningen har man utvärderat kedjornas första intryck, mekanisk försäljning och personlig försäljning samt det sista intrycket. Rapporterna ger en analys av trender och områden med förbättringspotential och besvarar frågor som, vilka har kommit längst i sitt arbete med kundupplevelsen?

Läs mer om undersökningen här.


För mer information:

Roland Olsson, VD på Synoptik, tfn: +46 (0)8-628 19 02, e-post: rol@synoptik.se

Marielle Wernoltz, Brand and Communications Manager Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 18, e-post: mar@synoptik.se

Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane