Synoptik, en av Sveriges ledande optikkedjor, får förnyat förtroende hos Sveriges samtliga statliga myndigheter och verk. Kedjan är återigen nummer ett som leverantör av bildskärms- och skyddsglasögon.
– Som optiker måste man inte bara förstå ögats funktioner utan också hur arbetsmiljön påverkar synen. På Synoptik är detta en mycket viktig del i den service vi ger våra kunder. Eftersom vi strävar efter att vara en optiker för alla, är vi mycket stolta över att igen bli leverantör nummer ett för samtliga myndigheter och verk i Sverige. Vi ser det som ett kvitto på att samarbetet fungerar bra och att de är nöjda med våra produkter och service, säger Theres Briger, chef företagsförsäljning på Synoptik.
Vilka regler finns gällande bildskärms- och skyddsglasögon?Enligt lagen har du som anställd rätt att få glasögon anpassade för din arbetsmiljö. Sitter du framför en dator mer än en timme per dag har du rätt att genomgå en synundersökning för att få konstaterat om du behöver bildskärmsglasögon.
Arbetar du i en miljö som kräver personlig skyddsutrustning har du rätt till receptslipade CE-märkta skyddsglasögon om en synundersökning visar att behov finns.
– Många känner inte till vilka rättigheter de har som anställda. För arbetsgivaren är glasögon ofta en god investering som kan bidra till ökat välmående och synhälsa hos medarbetarna, säger Theres Briger, chef företagsförsäljning på Synoptik.
Ögat under en arbetsdag
Ögat ändrar riktning upp till 50 000 gånger under en vanlig arbetsdag framför bildskärmen. Under dessa förutsättningar kan ögat lätt överansträngas, vilket kan leda till besvär som huvudvärk, värk i nacke och axlar, gruskänsla eller koncentrationssvårigheter. Med bildskärmsglasögon kan nämnda problem minskas och hälsan på din arbetsplats förbättras.
Tips för arbete framför bildskärm
För mer information:
Theres Briger, Chef företagsförsäljning, tfn: +46 (0)70-606 27 42, e-post: tbr@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 100 butiker en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är en del av GrandVision B.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.