För femte året i rad listas Synoptik, en av Sveriges ledande aktörer inom optik, av Great Place to Work som en av Sveriges bästa arbetsplatser. Certifieringen bygger på resultatet från den årliga undersökningen som besvaras av alla bolagets medarbetare och de kriterier som Great Place to Work sätter för en riktigt bra arbetsplats.
– Att vi för femte året i rad listas som en av Sveriges bästa arbetsplatser visar att vårt långsiktiga arbete för att bygga stolthet, gemenskap och engagemang för verksamheten verkligen fungerar. Engagerade medarbetare ser vi som nyckeln till en välmående och utvecklande organisation och det är ett ständigt pågående och långsiktigt arbete. Att det är medarbetarna själva som bedömer och värdesätter företaget genom Great Place to Work gör det extra roligt, då har man verkligen lyckats tycker jag, säger Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik
Great Place to Work har över 30 års erfarenhet av vad som utmärker en riktigt bra arbetsplats och vad som gör den till en av de allra bästa. Årligen utförs närmare 20 miljoner medarbetarundersökningar från över 10 000 organisationer i fler än 100 länder. När man låter Great Place to Work utvärdera bolaget får man ett mått på arbetskulturen och sin insats som arbetsgivare.
– Kombinera stolthet över vad du kan och känslan av att vinna tillsammans med härliga kollegor och du kan försätta berg. Jag är väldigt stolt över utmärkelsen och över mina fantastiska medarbetare. Fem år i rad är stort, men det är bara början på resan. Tillsammans ska vi fortsätta att utveckla organisationen så att vi är det självklara valet för alla som värdesätter kvalitetsoptik och service till bra priser, säger Roland Olsson, vd på Synoptik
Utifrån Great Place to Work är definitionen på en bra arbetsplats:
”En utmärkt arbetsplats karaktäriseras av att man känner förtroende för chefer och ledare, är stolt över det man gör och trivs med människorna man arbetar med”.
Placeringen bygger på en enkät som medarbetarna får svara på samt en beskrivning av företagets medvetna aktiviteter för att öka trivsel, främja hållbart ledarskap och ge medarbetarna möjligheter att påverka sitt arbete.
För mer information:
Roland Olsson, VD på Synoptik, tfn: +46 (0)8-628 19 02, e-post: rol@synoptik.se
Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik, tfn: +46 (0)70-844 4747, e-post: hel@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.