2022-05-02 08:00Pressmeddelande

Synfelet som alla får: Så vet du om du redan är drabbad

SynoptikSynoptik

Det kommer en tid, någon gång mellan 40–45 år, då de flesta upplever att synen försämras drastiskt på kort tid. Det blir svårare att se vid bilkörning i mörker, TV-skärmen kan upplevas suddig och texten på mobiltelefonen blir plötsligt mindre och nästa oläsbar. Denna typ av försämrad syn kallas presbyopi, eller ålderssynthet – vi ser helt enkelt sämre när vi blir äldre. Många upplever den plötsliga förändringen som oroande.

Ålderssynthet är oundvikligt och något som drabbar alla. Försämringen sker inte lika plötsligt som många upplever utan är en långsam försämringsprocess som ögonen till en början anpassar sig efter, menar Hadjer Aldudjaili, legitimerad optiker på Synoptik. Men det kommer alltid en tidpunkt där ögonen inte klarar av att kompensera mer och därför upplever många en plötslig förändring.

– Det är många saker som sker i ögat under vår livstid. Med åren blir ögonlinsen stelare vilket gör att ögonen får svårare att växla mellan seende på långt och nära håll. Samtidigt blir linsen grumlig och mindre ljus släpps in i ögat. Bilkörning dagtid upplevs därför ofta enklare än vid mörkerkörning och det blir viktigt med extra bra ljus vid läsning, säger Hadjer Aldudjaili.

Ålderssynthet är en naturlig del av åldrandet och kan som tur är enkelt korrigeras med antingen läsglasögon, terminalglasögon, progressiva glasögon eller kontaktlinser. Det är därför viktigt att känna till tecken på ålderssynthet och att kontinuerligt gör en synundersökning så att man alltid har rätt typ av synhjälpmedel.

– Om man misstänker att man drabbats av ålderssynthet rekommenderar vi att du gör en synundersökning. Då kan optikern se vilka styrkor du behöver och dessutom ingår alltid ögonbottenfotografering, synfältsmätning och tryckmätning hos Synoptik. Det gör att vi också kan hitta tidiga tecken på vanliga ögonsjukdomar, säger Hadjer Aldudjaili.

För mer information:
Hadjer Aldudjaili, legitimerad optiker Synoptik, tfn +46 (0)18-24 35 04
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz