2023-03-16 12:00Pressmeddelande

Sustainable Brand Index: Konsumenterna utser Synoptik till branschens mest hållbara varumärke

SynoptikSynoptik

Sustainable Brand Index™, Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet, har utsett Synoptik till branschvinnare i kategorin Optik. Det är konsumenterna själva som bedömer upplevelsen av hur hållbara de största bolagen inom olika branscher är.

– Detta är ett fantastiskt kvitto på det hållbarhetsarbete vi utför, både socialt och för miljön. Det gör oss mycket stolta och glada och vi vill naturligtvis tacka alla konsumenter som deltagit i undersökningen och som har rankat oss som vinnare i kategorin optik, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Synoptik som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen, har en mycket tydlig plan för hållbarhetsarbetet.

– Vi har kommit en bra bit på vägen, men jag ser verkligen fram emot det arbete och de hållbarhetsinitiativ som vi har framför oss. Det är en mycket gedigen plan som vi kommer fortsätta att arbeta med här i Sverige, men styrkan är att vi är en del av en global satsning tack vare våra ägare. Att vi redan idag upplevs som det mest hållbara varumärket i vår bransch gör att vi får enormt mycket energi att fortsätta detta arbete, säger Roland Olsson.

Sustainable Brand Index™ är en oberoende studie som består av mer än 1 500 varumärken, 35 branscher och 70 000 konsumentintervjuer över hela Europa (Norden, Nederländerna och Baltikum). Genom att göra det visar Sustainable Brand Index™ hur varumärken uppfattas inom hållbarhet och varför de uppfattas så.

För mer information vänligen kontakta:

Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 18, e-post: mar@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz