70 procent av alla svenska föräldrar anser att deras barn spenderar för mycket tid framför en skärm*. Samtidigt känner 43 procent av föräldrarna en oro över att barnens ögon ska påverkas negativt av allt skärmtittande. Detta visar Stora Synundersökningen 2019**, gjord av Synoptik i samarbete med Novus. Samtidigt bekräftar optiker från Synoptik att för mycket skärmtittande är negativt för ögonhälsan, men det finns många bra tips till föräldrar med skärmintensiva barn.
– Föräldrarnas oro är befogad. Att fokusera blicken på nära håll överanstränger ögat. Barn spenderar mycket tid över böcker och olika skärmar under tiden i skolan och vid läxläsning. När barnen dessutom ägnar mycket fritid framför en skärm ökar risken drastiskt att få problem med synen. Vanligast är att mycket skärmtittande leder till närsynthet. Andra problem kan vara dubbelseende när ögat inte orkar anpassa sig till avståndet eller följdsjukdomar av närsynthet, så som näthinneavlossning och glaukom, säger Awet Tesfamariam, optiker och chef för kliniska frågor på Synoptik.
Se bilaga för mer statistik och information om undersökningen.
* Skärm: Mobiltelefon, läsplatta, datorskärm eller TV.
** Stora Synundersökningen 2019 från Synoptik är en kvantitativ webbundersökning gjord i samarbete med Novus. Den innehåller attitydfrågor och fakta kring användandet av glasögon, linser och solglasögon för både barn och vuxna. Resultatet som presenteras här är en del av den totala undersökningen. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten, 18-79 år med nedbrytning på föräldrar till barn på 15 år eller yngre. Totalt har 2307 intervjuer genomförts under perioden 21–28 mars 2019. Deltagarfrekvensen är 61 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
För mer information:
Maja Kalm Henefalk, optiker på Synoptik i Linköping, tfn: + 46 (0)13-141810, e-post: mkl@synoptik.se
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Pressansvarig och bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)70-7462579, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.