Den 19 mars lanseras varumärket Karün från Patagonien (Chile) i Sverige. Med en syftesdriven affärsmodell och ett unikt hållbarhetstänk står Karün för stilsäkra solglasögon helt gjorda av återvunna material, som till exempel havplast och metall. Kollektionen lanseras som ett designsamarbete med skådespelaren och miljöaktivisten Shailene Woodley och finns endast hos Synoptik.
Allt börjar i Chile, där lokalbefolkningen samlar in restavfall, som nylonrep och gamla fiskenät från stränderna. Materialet förädlas och förbättras i en unik process för sedan att bli till Karüns högkvalitativa solglasögon. De tillverkas enbart av återvunna material där man också är mån om att ta tillvara på allt restavfall så att inget går till spillo. Karüns mission handlar helt om att ge tillbaka till naturen. Både till det lokala samhället, men också i olika naturskyddsprojekt där man investerar för att bevara den unika naturen och vildmarken i Patagonien.
Karün betyder ”vara naturen” på det uråldriga mapuchefolkets språk. Namnet är valt för att spegla företagets vision att få fler och fler att fundera kring frågan: Hur skulle världen se ut om vi förstod att vi alla är en del av naturen?
– Karün är ett fantastiskt varumärke och jag är så glad att vi kan erbjuda det exklusivt till våra kunder. Att bära Karüns solglasögon är att ta ställning för hållbar konsumtion utan att behöva kompromissa på varken stil eller kvalitet, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.
Inför lanseringen har Karün tagit fram en solglasögonkollektion i ett exklusivt designsamarbete med miljöaktivisten och skådespelerskan Shailene Woodley (mest känd från "The fault in our stars" och "Divergent" samt TV-serien "Big Little Lies"), som kommer till Synoptiks butiker under mars.
– Jag valde att samarbeta med Karün eftersom de hade något som jag har letat efter hela livet: människor som använder sitt företagande som ett sätt att tillföra något till världen. Att bryta nuvarande affärsmodeller och skapa en ny som bygger ett emotionellt värde är något jag alltid hoppats att företag ska göra, därför är det extra spännande att vara en del av detta, säger Shailene Woodley om sin nya solglasögonkollektion.
Karüns solglasögon lanseras i Synoptiks alla butiker runt om i landet den 19 mars med pris mellan 798-998 kronor.
Läs mer om samarbetet mellan Synoptik och Karün här.
Karün är ett B Corp-varumärke baserat i Patagonien som skapar solglasögon av högsta kvalitet bestående av återvunna och naturliga material. Karüns affärsstrategi är att hela produktionskedjan ska vara hållbar från början till slut, för att bidra till en mer hållbar konsumtion. De arbetar även aktivt för att förbättra Patagoniens natur samt lokala befolkningens ekonomi genom att köpa upp de insamlade materialen från dem. Läs mer på karunworld.com eller hitta Karün på Instagram, Facebook och Youtube.
För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.