2023-10-05 07:50Pressmeddelande

Pressinbjudan: 15:e året i rad för Sveriges största syntest av bilförare – var tionde kör med olaglig syn

SynoptikSynoptik

För femtonde året i rad genomför Synoptik och Bilprovningen Synbesiktningen som är Sveriges största syntest för bilförare. Torsdagen den 12 oktober, i samband med Världssyndagen, är bilister välkomna till 27 av Bilprovningens stationer runtom i landet där de erbjuds att testa synen kostnadsfritt av Synoptik på plats.

Synoptik och Bilprovningen välkomnar dig som journalist att närvara vid Synbesiktningen, prata med bilister på plats och själv testa din syn för att se om den är tillräckligt bra för att köra bil.

De senaste fjorton åren har Synbesiktningen visat att var tionde bilförare (motsvarande närmare 700 000 enligt 2022 års siffror) kör med så kallad olaglig* syn. Det innebär att synskärpan är så dålig att föraren inte skulle få ta körkort utan att korrigera synen med glasögon eller linser. I praktiken ser föraren oskarpt redan på två meters avstånd och utgör därför en direkt trafikfara. Trots detta har ännu inget gjorts åt problemet och siffrorna förväntas därför att vara alarmerande även i år.

Torsdagen den 12 oktober kommer flera tusen förare att erbjudas att testa sin syn av Synoptik samtidigt som fordonet besiktas hos Bilprovningen.

Vad:
Synbesiktningen 2023 – Sveriges största syntest av bilförare

När:
12 oktober, kl. 9-16

Var:
På 27 av Bilprovningens stationer runt om i Sverige
(se stationsförteckning i bilaga)

För att boka intervjuer med Synoptiks och Bilprovningens medarbetare i samband med Synbesiktningen,
vänligen kontakta:

Anders Ekhammar
Pressansvarig Synoptik
0707-46 25 79
anders.ekhammar@upstreamcom.se

Cecilia Blom Hesselgren
Kommunikationschef Bilprovningen
0706-87 03 66
cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se


Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull körning och vikten av att synas i trafiken. Under fjorton år har närmare 35 000 syntester genomförts. Resultatet visar att omkring tio procent av förarna har en syn som inte skulle klara lämplighetsintyget för körkort utan att korrigera synskärpan med synhjälpmedel, personen ser oskarp redan på två meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest. För mer information, besök www.synoptik.se/synbesiktningen

Kort om Synoptik
Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Kort om Bilprovningen
Bilprovningen (AB Svensk Bilprovning) grundades 1963 och ägs av svenska staten. Företaget är med närmare 110 stationer från Skurup till Gällivare Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon och har arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad klimatpåverkan i 60 år. För mer information besök www.bilprovningen.se.

* Med olaglig synskärpa menas den gräns (minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen) som Transportstyrelsen har vid ansökan om lämplighetsintyg för körkort – en syn som blir oskarp på en meters avstånd, strax efter bilrutan.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz