Sedan optikkedjan Synoptik introducerade reklamkaraktären Sebran för ett år sedan, har top-of-mind, kännedom och ”tänkbart märke” ökat markant. Nu ska konsumenterna få lära känna Sebran ytterligare och i en ny serie filmer som går upp 11 maj visas första gången Sebrans liv utanför optikerbutiken.
– Sebran har på ett väldigt bra sätt skapat kännedom, särskilt oss från konkurrenter och samtidigt visat vad Synoptik står för. Nu vill vi att konsumenterna ska lära känna Sebran ännu bättre och få möta honom även privat. Det känns oerhört kul och spännande att få ta in honom i en ny fas och utveckla vår Sebra vidare, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör för Synoptik.
Under 2014 steg top-of-mind med 20 procent, och ”tänkbart märke” med 9 procent. Med de starka siffrorna i ryggen ska Sebran fortsätta som ansiktet utåt för Synoptik och i ett antal kommande filmer kommer Sebran visa upp livet även utanför jobbet som optiker.
– Vi ville ta ett ytterligare steg in i Sebrans personlighet. Han är inte bara en passionerad optiker som älskar glasögon utan har så klart ett liv utanför butiken. Men hans passion får också konsekvenser för privatlivet. Med den nya filmen vill vi att konsumenten ska få se hans mänskliga och sårbara sidor och lära känna honom mer på djupet säger, Pernilla Berg, projektledare på Garbergs som tagit fram filmerna.
Den 11 maj börjar de nya filmerna sändas på TV4, SBS och MTG:s kanaler samt på Youtube och Facebook.
Delaktiga i kampanjen:
Reklambyrå: Garbergs Reklambyrå – Projektledare: Pernilla Berg, Copy: Hampus Mattsson, AD: Sebastian Smedberg, Produktionsledare: Birgitta Bergström, Byråproducent: Annika Witkowska, Creative Director: Petter Ödeen
Musik: Christian Olsson
Produktionsbolag: Giant & Toys – Regissör: Henrik Sundgren
Visual Effects: Fido Film och Important Looking Pirates.
Mediebyrå: Carat – Kundansvarig: Andreas Wallin
Digital mediebyrå: iProspect – Kundansvarig: Erik Luhr
PR-byrå: Perspective Communication – PR-konsult: Anders Ekhammar, Kundansvarig: Olof Mattson.
För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22
För bilder och rörligt material kontakta, Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31
e-post: olof.mattson@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 100 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.