2019-10-10 08:00Pressmeddelande

Optiker Utan Gränser siktar på insamlingsrekord – 100 000 glasögon till behövande ska samlas in till tionde resan

null

Synoptik startar i samband med World Sight Day, världssyndagen, den 10 oktober insamlingen av begagnade glasögon som genom Optiker Utan Gränser ska få nytt liv. Under april 2020 kommer Optiker Utan Gränser genomföra sin tionde biståndsresa och man siktar i år på att samla in 100 000 glasögon, vilket skulle bli ett insamlingsrekord.

– Vi har år efter år sett ett fantastiskt engagemang från människor att lämna in sina begagnade men väl fungerande glasögon. I år startar vi den tionde insamlingen till vår biståndsorganisation Optiker Utan Gränser. Vi vet att mer än sju av tio personer* har minst ett par glasögon hemma som de inte använder. Nu hoppas vi kunna samla in ett rekordstort antal glasögon som kan ge en bättre synhälsa till behövande i tredje världen, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Insamlingen startar som tidigare år på World Sight Day den 10 oktober. Optiker och assistenter från Synoptik följer med på resan och genomför synundersökningar och provar ut glasögon till utvalt utvecklingsland i världen, ett viktigt initiativ då det hjälper tusentals till ett nytt liv och en bättre synhälsa.

Tidigare har Optiker Utan Gränsers resor bland annat gått till Bolivia, Peru och Nicaragua och sammanlagt har man tillsammans med biståndsorganisationen och samarbetspartnern Vision For All provat ut glasögon till 25 390 behövande.
– Vi är stolta över att för tionde året tillsammans med Optiker Utan Gränser och Synoptik få vara med och genomföra en biståndsresa för bättre synhälsa. Vision For All vill göra det möjligt för människor att få ett nytt liv genom en bättre syn. Med vår erfarenhet hjälper vi Optiker Utan Gränser med koordinering av insatsen, projektplanering och är med i genomförandet på plats, säger Lenuta Davidsson, legitimerad optiker och verksamhetsansvarig på Vision For All.

Fakta om världens syn

  • 250 miljoner människor beräknas ha nedsatt syn i världen, en siffra som väntas öka i framtiden.
  • 80 procent av alla synnedsättningar kan avhjälpas eller förebyggas.
  • Glasögon är fortfarande det bästa och mest tillgängliga hjälpmedlet för detta eftersom just okorrigerade brytningsfel är den främsta orsaken till måttlig och svår synnedsättning.
  • Grå starr är den vanligaste orsaken till blindhet i medel- och låginkomstländer. Grå starr kan förebyggas med solglasögon.
  • Utvecklingen går åt rätt håll tack vare länders socioekonomiska utveckling, genom satsningar på hälsovård och ökad kunskap. Dock uppskattas antalet människor med nedsatt syn att tredubblas på grund av befolkningsökning och en åldrande befolkning. 

Optiker Utan Gränser i siffror

  • Optiker Utan Gränser har under åren samlat in cirka 424 000 glasögon. De som inte använts under resorna har skänkts vidare till Vision For All för att ingå i andra biståndsprojekt.
  • Totalt har Optiker Utan Gränser hjälpt 25 390 medmänniskor att se bättre.
  • Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor. En majoritet har aldrig ägt ett par glasögon tidigare.

Vad är Optiker Utan Gränser?

Optiker Utan Gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik, i samarbete med Vision For All, som hjälper människor i tredje världen till ett liv utan synfel. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon på plats. Vision For All är en svensk biståndsorganisation som gör dessa årliga resor möjliga då de projektleder, koordinerar arbetet på plats och hjälper till med lokala kontakter.
För mer information, https://www.synoptik.se/om-synoptik/socialt-ansvar-optiker-utan-granser

Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen
Länk till Optiker Utan Gränsers pressrum
Länk till websidan för World Sight Day

* Stora Synundersökningen 2019 från Synoptik i samarbete med Novus är en kvantitativ webundersökning om attityder och vanor kring glasögon, linser och solglasögon bland svenskar 18-79 år. Totalt har 2307 intervjuer genomförts under våren 2019.

För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Linus Fransson Mörk, tfn: +46 (0)72-722 16 34, e-post: linus.fransson.mork@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane