2022-06-21 08:00Pressmeddelande

Nyckfullt väder och mycket trafik under midsommarhelgen – här är tipsen för en tryggare och säkrare bilresa

SynoptikSynoptik

Svensk midsommar är känd för att bjuda på snabba väderomslag mellan regn och sol. Detta ger inte minst utmanande vägbanor med starka reflexer. Det tillsammans med att trafiken är tät när många av oss är ute på vägarna medför ökad risk för olyckor i trafiken. Synoptik och Bilprovningen ger dig tipsen för en tryggare och säkrare bilresa.

Enligt Trafikverket är torsdagen och söndagen i midsommarveckan de dagar på året då trafiken är som mest intensiv och risken för olyckor extra stor. Statistik från Synbesiktningen 2021, som är ett samarbete mellan Bilprovningen och Synoptik och Sveriges största syntest av bilförare, visar dessutom att allt för många bilister ser dåligt i trafiken. Var tionde förare skulle inte få ta körkort med den synskärpa de har idag. Med detta i åtanke är det än viktigare att förbereda sin resa på bästa sätt.

Bättre sikt med rätt solglasögon och bra vindruta

För att säkerställa god sikt är det viktigt att vindrutorna är i gott skick och att se till att varken skador såsom stenskott, repor eller smuts försämrar sikten.

– Säkerställ att spolarvätskan är ordentligt påfylld, och att bilrutorna är rena och avtorkade även på insidan. Vid kraftigt regn försämras sikten avsevärt och det blir extra viktigt att vara utrustad med "friska" torkarblad med gummi av bra kvalitet. Ett tips är att byta torkarbladen regelbundet, säger Per-Anders Blommefors, som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Att bära solglasögon är ett av de enklaste sätten att förbereda sig för bilresan. De hjälper till att minskar risken för att bli bländad av solljuset och tappa sikten.

– Jag rekommenderar att välja polariserade glas när man kör bil. De tar bort reflexer från exempelvis våta vägbanor som annars kan störa bilkörningen. Dessutom är det viktigt att regelbundet kontrollera synen hos en optiker så man vet att man har en tillräckligt bra syn för att köra bil, gärna vartannat år, säger Hadjer Aldudjaili, leg. optiker på Synoptik.

Tips inför sommartrafiken

  • Se till att bilen har väl fungerande torkarblad: Torkarblad blir med tiden hårda och då försämras rengöringseffekten påtagligt. Vid byte av vindrutetorkare är ett tips att byta till torkarblad av erkänt bra kvalitet som har gummi som tål slitage och håller sig mjuka vid kall väderlek.
  • Torka insidan av rutan: Rutan behöver även vara ren på insidan för optimal sikt.
  • Satsa på bra solglasögon: Stark sol bländar och gör att man ser sämre i trafiken. Med polariserande glas slipper man irriterande blänk och reflexer.
  • Kolla däckens lufttryck och mönsterdjup: Värme är slitsamt för däcken, därför är det extra viktigt att ha rätt lufttryck. Rekommenderat lufttryck finns i bilens manual eller på en etikett ofta placerad på insidan av bilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe. Kolla trycket när däcken är kalla eftersom trycket ökar på varma däck. Mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm men minst 3 mm rekommenderas eftersom ett mönsterdjup på mindre än 3 mm medför en påtagligt ökad risk för vattenplaning vid sommarskurar.
  • Testa synen: Synen förändras ofta långsamt utan att vi märker det, särskilt efter 45-årsåldern. Kontrollera synen hos optikern vartannat år för att vara säker på att synen är trafiksäker.
  • Kolla motorn och kylarvätskan: Se över motorn så att den inte läcker och att kylarvätskenivån är rätt. En överhettad motor kan bli en både farlig och dyr affär.
  • Se över tillbehören: Säkra att reservhjul, domkraft, varningstriangel och viltremsa finns med i bilen.

Var en alert förare: Ta pauser och se till att vara utvilad för att vara förberedd om farliga situationer skulle uppstå. Det är alltid bra att ha med sig dryck i bilen om man skulle bli stående i bilkö i värmen.

För mer information:
Hadjer Aldudjaili, leg. optiker på Synoptik, tfn: +46 (0)18-24 35 04

Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig, Bilprovningen, tfn: +46 (0)73-688 24 27,

e-post: per.anders.blommefors@bilprovningen.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, Bilprovningen, tfn: +46 (0)70-687 03 66,
e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma både synens betydelse för ansvarsfull bilkörning samt vikten av att synas i trafiken. Under tretton år har totalt närmare 30 000 syntester genomförts, 2021 svarade 1 666 bilister på attitydfrågor och 1 059 testade sin syn. Resultatet för 2021 års undersökning visar att 10 procent av förarna har en syn som är direkt olaglig och oskarp redan på en meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest. För mer information, se www.synoptik.se/synbesiktningen

Kort om Synoptik
Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Kort om Bilprovningen
Bilprovningen (Aktiebolaget Svensk Bilprovning) grundades 1963 och ägs av svenska staten. Företaget är med cirka 100 stationer från Skurup i söder till Gällivare i norr Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon och har arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan sedan bolaget bildades. För mer information besök www.bilprovningen.se.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz