2013-09-24 09:18Pressmeddelande

Nu startar nationell insamling av begagnade glasögon

null

Det finns drygt 240 miljoner människor i världen med så dålig syn att den försämrar deras dagliga liv. Av dessa är 19 miljoner barn och över 60 procent av dessa har brytningsfel som enkelt skulle kunna korrigeras med glasögon (källa WHO). Nu startar Optiker utan gränser
sin årliga insamlingskampanj med syfte att samla in begagnade glasögon åt barn och vuxna i behov av hjälp.

Begagnade glasögon som ligger oanvända i en byrålåda hemma kan innebära hela skillnaden mellan ett liv i fattigdom eller möjlighet att läsa, utbilda sig och försörja sig själv för fattiga i tredje världen. Nu startar Optiker utan gränser, ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision For All, sin årliga insamlingskampanj. Fram till årsskiftet kommer samtliga 106 Synoptikbutiker ta emot begagnade glasögon som tvättas, mäts upp och packas inför Optiker utan gränsers biståndsresa till Peru i mars 2014.

-  Att se klart ger både vuxna och framförallt barn i utvecklingsländerna nya möjligheter att lära sig läsa och att utbilda sig. I mars besöker vi de fattigaste delarna av Peru där de begagnade glasögon som skänks av svenskarna utgör skillnaden mellan att kunna följa med i undervisningen eller att inte kunna göra det. Att kunna se bra är avgörande för hur dessa barns liv kommer att utvecklas, säger John Godoy, legitimerad optiker och grundare till Vision For All.

Ålderssynthet inträder tidigare i utvecklingsländer

Även behovet av synkorrigering vid ålderssynthet är stort, då ålderssynthet generellt inträder tidigare i utvecklingsländer. Majoriteten av kvinnor och män i 35-års åldern har därför behov av synkorrigering för att kunna se bra på både långt och nära håll.

-  Jag hoppas att alla som har gamla, bra glasögon liggandes hemma vill lämna in dem till någon av Synoptiks butiker runt om i landet. Behovet är stort både bland både barn och vuxna. I många utvecklingsländer börjar åldersyntheten tidigt vilket gör att majoriteten av kvinnor och män i 35-års åldern har behov av glasögon både för att kunna se på nära och långt håll, avslutar John Godoy.

Förra året samlade Optiker utan gränser in 16 000 begagnade glasögon. Årets insamling i Synoptiks butiker startar nu och pågår fram till årsskiftet. Målet för årets insamling är att samla in 20 000 glasögon.


För mer information eller bildmaterial, vänligen kontakta:

För mer information eller bildmaterial, vänligen kontakta:

Emilia Wängelin, presskontakt

emilia.wangelin@isobar.com

073 824 12 52


Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision For All (VFA). Tillsammans samlar vi in begagnade glasögon som via årliga biståndsresor skänks till lokalbefolkning som inte har råd att köpa glasögon. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem vi hjälper är cirka 70 % kvinnor och en majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare. För mer information om Vision For All se: www.visionforall.org

Kort om Synoptik
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 100 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se.





Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson