2022-08-31 09:12Pressmeddelande

Närsyntheten bland svenska barn har ökat med 177 procent

SynoptikSynoptik

Problem med myopi eller närsynthet ökar hos barn i hela världen, så även i Sverige. En svensk forskningsrapport* visar en ökning av myopi med 177 procent på fem år hos barn mellan 4 och 7 år. Ökad skärmtid hos barn och färre timmar av utelek ses som de stora orsakerna till ökningen. Med rätt synhjälpmedel, så som glasögon eller kontaktlinser, kan synen korrigeras till en bra syn och ju tidigare man upptäcker myopi hos barn desto större är chansen att kunna bromsa utvecklingen.

– Vi ser tyvärr samma trend i alla åldrar, närsyntheten ökar för såväl barn som vuxna. Att upptäcka myopi hos barn tidigt är viktigt för att kunna korrigera synen med rätt synhjälpmedel så som glasögon eller kontaktlinser. Vad många inte vet är att det nu finns kontaktlinser som kan bromsa utvecklingen av närsynthet om man upptäcker problemet i tid. Men det är inte helt lätt att som förälder upptäcka synfel hos barn. De är många gånger väldigt duktiga på att anpassa sig till sin förmåga och de vet inte om de ser bra eller dåligt. Därför är det viktigt att föräldrar och personal som arbetar med barn känner till tecken på synnedsättning, säger Rebecka Rane, leg. optiker på Synoptik.

Närsynthet vid ung ålder kan uppkomma när barnet ofta fokuserar synen på ett nära avstånd under lång tid, så som en skärm eller en bok. Ögat behöver arbeta på olika avstånd för att utvecklas på ett bra sätt och när ögonen får för lite träning anpassar de sig till det korta avståndet, vilket leder till närsynthet. Det är även därför det är så viktigt för barn att vara ute mycket, då får ögonen chansen att träna både avstånd- och närseende.

– Det är viktigt att inte låta små barn tillbringa för lång tid framför skärmen. Det är bättre med kortare stunder fler gånger under dagen än en längre stund. Ju större skärm desto bättre. Ofta sitter man längre ifrån en stor TV än när man håller i en mobiltelefon framför näsan. Det är också viktigt att försöka få barnen att titta upp från skärmen med jämna mellanrum, titta ut genom fönstret på något långt bort för att hjälpa ögonen att arbeta, säger Rebecka Rane.

Möjlighet att bromsa närsynthet med rätt kontaktlinser
Har barnet drabbats av närsynthet finns det, om man upptäcker den i ung ålder, möjlighet att bromsa utvecklingen av synfelet. CooperVision har tagit fram en endagslins som bevisat har en bromsande effekt på försämringen av närsynthet hos barn.

– MiSight, som vår endagslins heter, har två syften: att ge barnet skarp syn samtidigt som den bromsar försämringen av närsyntheten. Kontaktlinser ger dessutom barnen en frihetskänsla och en större trygghet, framför allt vid utövande av sport, säger Martin Lingvall, optiker och specialist på närsynthet på CooperVision som tillverkar MiSight.

* https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2018/07/mojlig-okning-av-narsynthet-bland-barn-i-sverige/

För mer information:
Rebecka Rane, leg. optiker på Synoptik, tfn: +46 (0)8 580 260 00
Anders Ekhammar, pressansvarig på Synoptik, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz