Världen är redo för nya möten och inte minst att ses – ”in real life” igen! Glasögontrenderna för hösten och vintern går hand i hand med det och sticker ut mer än någonsin. Allt från det livliga 70-talet till industriell storstad. Paulina Håkansson, glasögonstylist på Synoptik, delar med sig av säsongens trendspaning.
– Livligt 70-tal, poetiskt uttryck, industriell storstad och lyxig bohem är beskrivningar på vad vi kommer se mycket av i höst och vinter. Trenderna är många och egentligen är inget fel, mer än kanske att inte synas. Oavsett vad du gillar ska du gå hela vägen – så skulle man kunna summera trenderna vi ser nu, säger Paulina Håkansson.
Livligt 70-tal
Det sorglösa och den otyglade energin som 70-talet representerar speglas i en av säsongens trender. Djärva mönster med stora proportioner i tonade solida färger ger en stark karaktär. Färger som ses i stort är rostigt, orange, brunt, gult och guld. Låt gärna glasögonen vara over-sized-runda eller rektangulära med vassa och djärva detaljer.
Poetiskt uttryck
En mjuk poetisk känsla i en drömmande fantasivärld, där har du essensen i en trend som nu kommer starkt. Avrundade former med mjuk polerad finish. Tänk överdimensionerade bågar med mycket tunna skalmar. Bågarna får gärna vara sexkantiga eller kvadratiska och färgerna ska vara i sköra pasteller och gärna i ett högglansigt material.
Industriell storstad
I kontrast till det enkla mjuka hemmamodet syns tydliga influenser från 80- och 90-tal som signalerar attityd och ”rocker chic”. Överdrivna siluetter, krom och glänsande material ger en skön look. Lägg till dekorationer som nitar och glitter på bågarna och du kan inte bli mer rätt i höst. De knivskarpa linjerna ska gärna vara kvadratiska eller rektangulära.
Lyxig bohem
En annan stark trend är där jetset och lyx kombineras med inslag av 70-tal. Det bohemiska möter eliten. Det jordnära och mjuka möter det fashionabla med detaljer av high-end. Färgerna är i varma jordade toner såsom rosa, rött, brunt och terrakotta. Stora bågar med mjuka former där detaljerna ska vara iögonfallande. Lyxigt så det förslår, samtidigt som det mjuka och ömma får ta plats.
För mer information:
Paulina Håkansson, glasögonstylist och butikschef, Synoptik, tfn: +46 (0)8-23 23 60
Marielle Wernoltz, Brand and Communications Manager, Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 18
Bilder för fri publicering kontakta:
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0) 707 46 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.