2015-04-08 11:46Pressmeddelande

Här är sommarens solglasögontrender – glasögonstylisten från Synoptik tipsar

null

Sommarens solglasögonmode hämtar inspiration från 60- och 70-talets Hollywood med rundade och kattögonformade bågar. Tänk Audrey Hepburn och Marilyn Monroe och addera klara eller transparenta färger så är looken komplett.
– Vi kommer att se allt fler vågade glasögonstilar på stranden i sommar och mindre av den svarta standardbågen, säger Helen Hjertberg, diplomerad glasögonstylist på Synoptik.

Den starka trenden med 60- och 70-talsmode håller i sig och ger en skön retrostil som har hämtat inspiration från Hollywoodikoner som Audrey Hepburn och Marilyn Monroe. Kattögonformade och helrunda bågar i klara eller transparenta färger är hetast – ett spännande möte mellan romantik och vintage. Lägg till ett gradalglas som är mörkt upptill och ljust nertill för att få en snygg detalj till solglasögonen.

En nyhet från Synoptik är Prego by Karen Simonsen, ett exklusivt designsamarbete med den danska stjärndesignern med samma namn. Simonsen som också utgör ena halvan av designduon; Munthe plus Simonsen, har skapat en kollektion som andas lyx med industriella referenser och har inspirerats av råa material som glas, sten och trä.

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 100 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson