Äntligen är solen på ingång och med det många nya spännande trender och solglasögonstilar. Våren och sommaren bjuder på bågar i en mängd olika modeller. Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik, tipsar om tre stora trender som är helt rätt i solen.
– I sommar ser vi tre utmärkande trender som leder modeälskaren rätt i vårsolen. Jag tror att alla kan hitta något spännande bland sommarens solglasögontrender, oavsett om du vill ha något lekfullt och somrigt, glänsa i Hollywood-stil eller bära kattformade solglasögon trendigt nedhasat på nästippen. Något som många inte vet är att det även går att slipa sina utvalda solglasögon till rätt styrka så att man ser bra i solen, säger Paulina Håkansson, glasögonstylist på Synoptik.
Transparenta bågar med färgade glas
En trend som slår extra stort i år, är de transparenta bågarna. Gärna i mjuka, dova färger och med färgade glas inspirerat av glass. Rosa, mint och isblå är typiska färger syns på glasen just nu, men även olika varma nyanser av brunt. Ett annat trendigt alternativt till färgade glas är det graderade glaset som går från mörkt till ljust.
Ett lite mer klassiskt val till de lekfulla transparenta bågarna är pilotbågen som nu också piggas upp av färgade glas. I år kommer den i en nättare design och med trubbigare kanter.
Markerade Powerbågar
Markerade powerbågar, med feminin karaktär, tar stor plats i modevärlden i vår. Bågen är antagligen mindre och kattformad som trendigt kan bäras lätt nerhasad på näsan. Alternativt en större båge, gärna i svart och mjuk feminin form i äkta Hollywood-stil.
Sportigt
Den sportiga stilen är en fortsatt stark inspiration hos många märken. Dessa solglasögon utmärks med sina välvda bågar som omsluter ansiktet. Gärna med en lätt spegeleffekt på glaset. I sommarens solglasögonmode syns dessa bågar inte bara på tennis- och golfbanan utan även på stan.
För mer information:
Paulina Håkansson, glasögonstylist och butikschef, Synoptik, tfn: +46 (0)8-23 23 60
Bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)707 46 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.