2022-07-05 08:00Pressmeddelande

Grönt ljus för Synoptiks förvärv av optikkedjan Smarteyes

SynoptikSynoptik

Synoptik tillkännagav i december förvärvet av optikkedjan Smarteyes. Nu har Konkurrensverket givit grönt ljus för affären. Med förvärvet av Smarteyes får Synoptik ett heltäckande erbjudande med två kompletterande varumärken och en stark bas för fortsatt expansion.

Smarteyes grundades 2007 och har idag totalt 100 butiker, varav 71 butiker i Sverige, 18 i Danmark och 11 i Tyskland. Med en omsättning på 723,6 miljoner kronor (2021) och 571 medarbetare är Smarteyes den fjärde största kedjan i Sverige och den femte största i Skandinavien. Bolaget har under sin relativt korta verksamhetsperiod tagit en stark position på marknaden tack vare en konsekvent strategi med fokus på prisvärda, egendesignade glasögon.

– Vi förvärvar Smarteyes för att de har ett attraktivt och starkt koncept, ett bra butiksnätverk och duktiga medarbetare. Smarteyes låg-till-mellanprisprofil kompletterar Synoptiks positionering väl och gör att vi nu har två starka och differentierade erbjudanden, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Butikerna kommer att fortsätta att verka under Smarteyes varumärke och det finns en tydlig plan för fortsatt expansion. Förvärvet genomförs via moderbolaget Synoptik A/S, i sin tur ägda av Synoptikfonden och GrandVision. Smarteyes blir därmed också indirekt en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom optik med över 18 000 butiker globalt.

– Smarteyes har haft en fantastisk framgångsresa de senaste fjorton åren. Tack vare de synergier vi kan uppnå med Synoptik och GrandVision, en del av EssilorLuxottica Group, kan den fortsätta med förnyade krafter, säger Thomas Kusoffsky, vd på Smarteyes.

De finansiella villkoren i detta förvärv är inte offentliga. Säljaren av Smarteyes är Mellby Gård AB.

För mer information:
Roland Olsson, vd Synoptik, tfn: +46 (0)8-628 19 02, e-post: rol@synoptik.se
Thomas Kusoffsky, vd Smarteyes, tfn: +46 070-984 67 16, e-post: thomas.Kusoffsky@smarteyes.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Johan Rudström
Marketing & Digital Director
Johan Rudström
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson
Rebecka Rane
Optiker och ingår i Synoptiks kliniska team/support
Rebecka Rane
Marielle Wernoltz
Marketing Manager
Marielle Wernoltz