I anledning av Marknadsdomstolens dom den 8 juli 2010 vill Synoptik göra ett förtydligande. Målet ifråga inleddes genom att Specsavers väckte talan mot Synoptik i
kampanj som Synoptik genomförde under våren 2009. I kampanjen hade på grund av den mänskliga faktorn ett par felaktigheter smugit sig in varför Synoptik redan i samband med att kampanjen pågick gjorde ett par ändringar för att tydliggöra erbjudandet för sina kunder.
Specsavers talan omfattade 7 olika yrkanden med med ”2 för 1” erbjudanden. Genom domen biföll Marknadsdomstolen 3 av Specsavers yrkanden varav 2 hade medgivits av Synoptik och avsåg sådana felaktigheter som Synoptik noterat och korrigerat under kampanjen. Det tredje yrkandet bifölls endast till viss del. Marknadsdomstolen gick alltså glädjande nog på Synoptiks linje såvitt avsåg av Specsavers yrkanden.
Vd Roland Olsson:
Vi är väldigt nöjda med Marknadsdomstolens dom. Domen innebär att domstolen i de flesta av
yrkandena har valt att gå på vår linje. Vår strävan är att alltid vara tydliga i vår kommunikation. Begår
vi misstag så rättar vi till dem. Vi är måna om att föra en dialog både med våra kunder och våra
konkurrenter i de fall som detta inträffar.
Specsavers har i ett pressmeddelande sagt sig ha fått rätt mot oss i Marknadsdomstolen. Vi vill med
detta förtydligande förmedla att vad Specsavers uppgivit inte ger en rättvisande bild av målets utgång.
Specsavers har endast haft framgång i vissa delar av målet. Vi har under målets gång känt oss trygga
med att de budskap vi förmedlar till våra kunder är klara och korrekta hade rätt i de flesta avseenden.
För ytterligare information eller högupplösta bilder
Roland Olsson, vd, Synoptik
Tel: 08-626 19 02, 070-190 11 13
E-post: rol@synoptik.se
Kort om Synoptik
Optikkedjan Synoptik är en del av HAL
detaljhandel med cirka 4 000 butiker i 37 lände
Malmö i söder. Företaget är en offensiv aktör och expanderar kontinuerligt på den svenska marknaden.
Synoptik Sweden AB, som etablerades 19
Huvudkontoret ligger i Solna. För mer information, besök:
anledning av en ”2 för 1”
liggöra bl.a. förbud att använda vissa uttryck i samband
ptik å 4 av 7 yrkanden och ogillade således mer
ag och det har nu visat sig att vi
bilder, vänligen kontakta:
optik HAL/Pearle Europe BV, världens största operatör inom opti
länder. I Sverige driver Synoptik 103 butiker –
1991, har cirka 600 medarbetare och omsätter 850 mkr.
www.synoptik.se
Hos oss på Synoptik hittar du allt du behöver för din syn: glasögon, solglasögon och kontaktlinser. Ta hjälp av våra glasögonstylister för att hitta bågarna som passar just dig. Det kostar inget extra. Vi matchar bågarna efter din hudton, din hårfärg, din ansiktsform och din personlighet.
Vi har ett stort urval av bågar i alla prisklasser och kan alltid erbjuda dig de senaste från modevärlden. Välj mellan märken som Prada, Ray-Ban, Peak Performance, Björn Borg, Dolce & Gabbana, Bvlgari, Lacoste, Birka, Burberry, Versace och många fler. Du kan prova våra bågar online i vårt Provrum genom att ladda upp en bild på dig själv.
Vi finns på 103 platser runt om i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder och är en av Sveriges ledande optikkedjor.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.