2018-02-20 09:01Pressmeddelande

Botanisera bland vårens och sommarens solglasögon - Synoptiks glasögonstylister tipsar om senaste trenderna

null

Äntligen är solen på ingång och med det många nya spännande trender och solglasögonstilar. Våren och sommaren bjuder på bågar i en mängd olika modeller. Synoptiks glasögonstylister tipsar om fem stilar som är helt rätt i solen.

– I sommar kan man gå loss nostalgiskt då många bågar är starkt inspirerade av nittiotalet. De runda bågarna är fortsatt populära men får i år sällskap av andra geometriska former. Jag tror att alla kan hitta något spännande bland sommarens solglasögontrender, oavsett om du helst vill ha något klassiskt stilfullt eller vara festens mittpunkt, säger Helene Hjertberg, optiker och glasögonstylist på Synoptik.

Transparenta bågar
En trend som är här för att stanna är de transparenta bågarna. Gärna helt genomskinliga eller i somriga pastellfärger.

                   Ray-Ban 1.898 kr                                                          Marc Jacobs 1.548 kr

Geometriska former
Utbudet av runda bågar är fortsatt stort men får nu sällskap av andra geometriska former. Många designerns har gått loss i den geometriska världen och vill du sticka ut på stranden kan detta vara stilen för dig.

                   Ray-Ban 1.998 kr                                                      Sensaya 1.298 kr

90-talet är tillbaks
90-tals trenden ger oss många olika stilar inför sommaren och en av dem är de smala solglasögonen. De större och rundare formerna som länge dominerat får nu sällskap av tunnare modeller. Tunna stålbågar i till exempel aviatormodell är också helt rätt i sommar.

Dessutom kommer vi att se mycket av solglasögonen i cat-eye modell som nästan ger en futuristisk känsla. Passar perfekt för dig som gillar bågar med attityd.

                    Burberry 2.098 kr                                                             Burberry 1.698 kr

Färgglatt sportigt
Den sportiga stilen är en fortsatt stark inspiration hos många märken. I sommarens solglasögonmode syns detta främst i färgglada glas. Även inslag av gummi och färg på bågarna gör att de får en sportig känsla. I sommar är det blått glas i solglasögonen som gäller, både tonade och spegelglas.

                Carrera 1.148 kr                                                             Marc Jacobs 1.748 kr

Varma toner
När världen sätter upp gränser vill konsten riva dem, vilket vi ser i designvärlden just nu. I glasögonmodet syns det i oväntade kombinationer där inspiration från olika kulturer blandas och får ett nytt spännande uttryck.

I sommar ser vi många kryddigt varma toner i gult, rött och brunt på bågarna, gärna i havannamönster. Även glasen får gärna ha varma nyanser, som ger världen ett härligt soligt skimmer.

             Tommy Hilfiger 1.548 kr                                                        Michael Kors 1.548 kr

För mer information:
Helene Hjertberg, glasögonstylist och leg. optiker, Synoptik, tfn: +46 (0)8-580 260 00
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Om Synoptik Sweden AB

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.


Kontaktpersoner

Awet Tesfamariam
Chef för kliniska frågor Synoptik
Awet Tesfamariam
Roland Olsson
Verkställande direktör
Roland Olsson