300 000 svenskar är idag drabbade av den allvarliga ögonsjukdomen glaukom, uppskattningsvis 150 000 av dem vet inte om det. Glaukom, även kallat grön starr, kan i värsta fall leda till blindhet men upptäcks sjukdomen i tid går den vanligtvis att bromsa. Under hela mars månad uppmärksammar Synoptik ögonsjukdomen och i samband med världsglaukomdagen erbjuder Synoptik under tre dagar, 12-14 mars, kostnadsfri synscreening i utvalda butiker runtom i landet.
Många svenskar drabbas av glaukom men hälften vet inte om att de har sjukdomen. Glaukom smyger sig ofta på successivt över tid, vilket gör att ögonen anpassar sig och kompenserar för varandra. Det gör att det är svårt att själv upptäcka att man har ögonsjukdomen.
– För att upptäcka tidiga tecken på glaukom behöver man göra en synundersökning med ögonbottenfotografering, tryck- och synfältsmätning. Därför väljer vi att under tre dagar, i utvalda butiker och i samband med Världsglaukomdagen, att erbjuda kostnadsfri synscreening, vilken innefattar alla tre delar. Vi vill öka medvetenheten om glaukom och hur viktigt det är att i ett tidigt skede upptäcka eventuella tecken på sjukdomen och därmed öka chanserna till att bromsa förloppet och undvika blindhet. Glaukom kan idag tyvärr inte förebyggas, men sjukdomsförloppet kan bromsas med hjälp av trycksänkande ögondroppar, säger Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik.
Glaukom är en allvarlig folksjukdom som oftast drabbar äldre, men även yngre kan få glaukom, även om det är ovanligt. Synoptik ser det som mycket viktigt att uppmärksamma sjukdomen året runt – inte bara under världsglaukomdagen. Därför har Synoptik sedan ett antal år tillbaka ett strategiskt och långsiktigt samarbete med Glaukomförbundet.
– Tillsammans med Glaukomförbundet belyser vi den här allvarliga ögonsjukdomen och hoppas kunna förbättra den generella ögonhälsan genom att informera om och sprida kunskap kring ämnet, säger Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik.
Glaukom är en allvarlig folksjukdom som främst drabbar äldre, men även yngre personer kan få sjukdom. Finns glaukom i släkten är det extra viktigt med undersökningen, då sjukdomen kan vara ärftlig. I de fallen rekommenderar Synoptik att undersöka synen regelbundet från 40 års ålder.
Utvalda Synoptik-butiker som erbjuder kostnadsfri drop-in-synscreening 12-14 mars
För mer information vänligen kontakta: Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@upstreamcom.se
Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag fler än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se