Nu startar Synoptik för sjunde året i rad Sveriges största glasögoninsamling. Med hjälp av begagnade glasögon från tiotusentals svenskar ska optikkedjans egen hjälporganisation, Optiker utan gränser, hjälpa behövande barn och vuxna i Peru att se bättre. Synoptik ber därför svenska folket att leta hemma efter begagnade glasögon och lämna in dem till någon av kedjans 122 butiker runt om i landet. Målet är att samla in 100 000 glasögon.
– Förra årets insamling genererade över 70 000 glasögon och det är med stor tacksamhet vi ber svenska folket om ännu fler. Det finns ett enormt behov, eftersom omkring 285 miljoner människor i världen har synnedsättning, varav det stora flertalet inte har råd att gå till en optiker. Genom vår egen biståndsorganisation Optiker utan gränser kan vi göra skillnad för tusentals människor som saknar glasögon och därför inte kan tillgodogöra sig undervisningen i skolan eller arbeta effektivt, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.
Det finns ett stort behov av barnglasögon då problem med synen är vanligt bland barn och unga i Peru. Även solglasögon är välkomna eftersom många barn och vuxna saknar sådana och därför ofta utvecklar grå starr i tidig ålder i den starka solen. Alla som har begagnade glasögon att avvara kan lämna in dem i någon av Synoptiks 122 butiker runt om i landet. Inför förra årets resa skänkte svenska folket 71 085 par glasögon.
Resan till Peru går i april 2017. Tidigare resor har bland annat gått till Bolivia, Nicaragua och Guatemala.
Fakta om världens syn*
Optiker utan gränser i siffror
Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen att se bättre. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon på plats. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet. För mer information, www.synoptik.se
*Länk till WHO:s fakta om synfel runt om i världen.
För mer information:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.seBilder för fri publicering kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se
Länk till bilder från Optiker utan gränsers resor
Länk till Optiker utan gränser pressrum
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.